Nuuskan myynti lailliseksi Suomessa!

Mikael Suomalainen
Vantaa

/ #169 En todellakaan kannata

16.12.2008 20:45

Oma linjanvetoni menee siinä, että niin kauan kun se ei koske omaa lompakkoa, niin vetäkää itsenne rauhassa jojoon ja poltelkaa parvekkeillanne tai (omissa) kämpissänne niin paljon kun huvittaa.

Nuuskan kanssa vaan homma menee siinä, että sen pitkäaikainen käyttö lisää tarvetta veronmaksaja-avusteiseen terveydenhuoltopalveluiden käyttöön, joten siinä kohtaa se vaikuttaa minun rahapussiini suoraa ja rupeaa kiinnostamaan.

En lähde väittelemään kumpi vaikuttaa terveyteen enemmän, nuuskaaminen vai tupakointi, mutta ainakaan en lähde rajaa kyseisille tuotteille laskemaan. Mielummin sitten poistetaan tupakkatuotteet kokonaan myyntivalikoimista Suomen maaperällä. Tuontia en lähtisi kieltämään kummankaan kohdalla, ettei salakuljetus yleisty. Jääräpäisimmät ihmiset kun eivät kuitenkaan "tavastaan" luovu ja kun he kerta ovat tähän opineet ja olleet oikeutettuja, niin omatkoon aiemmin saaneensa oikeuden hitaaseen, tuskalliseen kuolemaan tuomalla tai tilaamalla ulkomailta tupakkatuotteensa, vaikka tästäkin joudun veroeuroja maksamaan.

Totaalisen myynnin kieltämisen vaikutuksia tulevien sukupolvien tapakasvatukseen nuuskaamisen ja tupakoinnin vähentämiseen tuskin tyhmempikään rupeaa kovin helposti kiistämään. Se kun nyt vain on ihan järjellä helposti tajuttavissa, että jos tuotetta on hankalampaa saada, on huomattavasti pienempi todennäköisyys sitä ruveta käyttämään. Tästähän kertoo jo se, ettei Suomessa ole suhteessa hirveän paljon parempien oluiden ystäviä tai viskin juojia. Votka ym juomat ja perussuomalainen kuraolut kun on ollut yleisemmin saatavilla, kun taas Briteissä ja Keski-Euroopassa kyseiset tuotteet ovat olleet paremmin saatavilla, niin niitä kulutetaan enemmän. Ei siis vain ole niin pieni kynnys ryhtyä jonkin tuotteen käyttäjäksi, jollei sitä ole niin helposti saatavilla.

Joku tietenkin rupeaisi väittämään samojen perusteiden koskemista alkoholin ja sokerin kanssa. Tämä ei pidä paikkansa. Alkoholin haittavaikutukset tulevat esille vasta liikakulutuksen kanssa ja silloinkin ilman turhaa holhousta liikakäyttäjät yleensä juovat itsensä melko nopeasti hengiltä. Valtion veronylennykset siksi ovatkin aivan naurettava veto, kun kaikissa arvioissa valmiit liikakäyttäjät juovat ensin itsensä hengiltä ja oikeat hyötytulokset rupeavat näkymään vasta muutaman vuoden päästä ihmisten oppiessa "eurooppalaisille juomatavoille". Nykyisellään kokeilusta tuli melko fiasko, kun siinä nähtiin vain se alkutaantuma ja oikeat hyödyt jäävät kokonaan näkemättä. Toisalta taas vaikkakin sen ollessa kyseenalainen hyöty, ei henkilökohtaisesti ainakaan tule yhtään ikävä niitä joitakin suurkuluttajia jotka joivat itsensä hiljattain hengiltä. Eivätpähän enää kuluta terveyspalveluita tai muita sosiaalisia etuuksia. Kuitenkin viisivuotisella kokeilulla oltaisiin saatu todennäköisesti paljon parempia tuloksia, jo pelkästään senkin takia etteivät tietyt jeesustelijat kansanedustajien joukossa pääse sanomaan itsestäänselvyyksistä "minähän sanoin" tms.

Sokerin kanssa periaatteessa en kannata millään saraa ihmisten lihavoitumista, jo pelkästään kustannussyistä, mutta en mitään suoria kieltojakaan rupeaisi tekemään. Sokerin käyttöä kun nyt vain on turhan hankalaa ruveta valvonaam järkevissä rajoissa, muuta kun henkilöiden omasta toimesta. Lisäksi se ei ole valtion asia ruveta asettamaan jääkaappilukkoja muuta kuin sotatilassa tai muissa vastaavissa hätätiloissa, jolloin ruokatuotteita joutuu säännöstelemään. Viisaampaa on pitää ruokatapavalistusta riittävänä ja esimerkiksi kouluissa, kotona ja yrityksissä edesauttaa riittävää liikuntaa hyvinvoinnin edesauttamiseksi. Se pakollinen "liikuntatunti" kun ei yrityksissäkään lopussa tule turhan kalliiksi, kun väestö pysyy työkykyisenä pidempään ja jaksaa tehdä töitäkin paremmin peruskunnon parantuessa. Ajatuksetkin pysyvät paremmin kasassa, kun välissä pääsee (joutuu) ajattelemaan hetken jotain aivan muuta.

Jotkut varmasti keksivät poikkeuksia tiettyihin asioihin, onneksi olkoon mikäli näin on. En väitäkkään että kaikki mallit sopisivat kaikkiin tai että olisi olemassa jotain universaalisia totuuksia. Nämä kyseiset luetellut asiat vain perustuvat kokemukseen ja hypoteeseihin valtaosan käytöksestä.

Mikäli jotakuta kiinnostaa henkilöprofiili (millainen kukkahattusetä paasaa) asioiden tiimoilta, niin olen polttanut tupakkaa noin 11-vuotta ja loppuvaiheessa vajaat kaksi askia päivässä, aloittaen kyseisen tavan 13-vuoden ikäisenä. Nyt ollut reilut pari vuotta kuivilla (polttaen edes humalassa kyseisenä aikana alle kuusi savuketta), johtuen tupakkalain muutoksesta jossa ravintoloissa ei saa enää polttaa. Mielummin lopetin omilla ehdoilla kärsien vuoden piinaavista vieroitusoireista kun aina ravintolaan mennessä. Alkoholia käytän nykyään enää melko harvoin, keskimäärin korkeintaan pari kertaa kuukaudessa, mutta toisinaan juon edelleen ns. "perseet" tai pari kaljaa kun siltä tuntuu. Nuuskaa tullut kokeiltua teininä ja vatsa alkanut kasvaa tupakoinnin lopettamisen jälkeen, tosin osittain muuttuneesta elämäntilanteesta (vähemmästä liikunnasta) johtuen.