Nuuskan myynti lailliseksi Suomessa!

Keke Pässi
Hölmölä

/ #171

18.12.2008 22:29

"Allekirjoitin, vaikken ole koskaan käyttänyt nuuskaa enkä todennäköisesti tule käyttämäänkään. Mielestäni nuuskan käyttämisen tai käyttämättä jättämisen tulee olla kunkin oma valinta, joten käyttö on laillistettava." -Satu Immonen

Kymmenen pistettä hyvistä perusteluista...oma valinta on esim. hakata omaa vaimoaan tai naapurin, murhata, kuunnella pikku-geetä etc. niitä ei saa tehdä sen takia, koska laissa kielletty (nuuskan myynti) pl. pikku-geen kuuntelu. Näin karrikoidusti asia esittäen.

En ota kantaa siihen kumpi vaarallisempaa tupakka vai nuuska. Vaikea arvioida todellisia haittoja kummastakaan ennen kuin on tutkimusta ja tilastoja pidemmältä ajalta. Kaikki tutkimus ei ole aina totta, koska tutkijalla/tutkimuksen teettäjällä oma agenda, eli suhtautukaa myös osaan niistä kriittisesti. Totta on, että molemmat ovat haitallisia, siitä ei varmaan ole kenelläkään vastaan sanomista. Kuten muistetaan olihan amfetamiinikin laillista ennen, sitä käytettiin laihdutuslääkkeenä sekä LSD ja monet muut. Viittaus huumausaineisiin sen takia, koska nikotiinin aiheuttama riippuvuus (ml. heroiini, kokaiini) on todistetusti näistä kaikkein voimakkainta. Onko se fyysistä vai henkistä, riippuu henkilöstä.

Se mitä tulee nuuskan myynnin laillistamiseen Suomessa, en kannata. Perusteluna se, että on turha tuoda enää mitään uusia päihteitä myyntiin Suomen markkinoille. Jos tupakka keksittäisiin tänä päivänä se ei varmasti tulisi myyntiin, koska se on todella haitallinen aine. Mutta peruste, että kun tupakkakin on laillista on mielestäni huono. Samalla lailla voitaisiin laillistaa myös esim. kannabis, khat ja muut mielihyvää tuottavat yrtit.