Mopot 60km/h

Vieras

/ #701

06.09.2011 20:54

Itse en valittaisi, jos mopojen sallittu kulkunopeus nostettaisiin 60km/h, kun tuo kyseinen nopeus on sen verran yleinen. Eipähän tarvitsisi rulluttaa tien sivussa, koska tällöinhän voisi ajaa oman ajokaistansa keskellä. En ymmärrä, miksei mopoilijat aja neljänkympin rajoituksellakaan oman kaistansa keskellä, vaikka heillä on täysi oikeus siihen, koska ei autokaan saa kyseisellä rajoituksella ajaa kovempaa. Pyrin aina kunnioittamaan toista liikenteessä kulkijaa, oli kyseessä mopo, moottoripyörä tai auto. Itsellänikin on kokemusta tuosta autojen "syrjinnästä" mopoja kohtaan, vaikka olenkin mopolla ajanut viimeksi yli 5 vuotta sitten. Rekka kun ohitti aivan tangon vierestä, meinasi pärähtää suoli tyhjäksi. Olen nyt ajanut autoa reilun 3 vuotta, kerran meinannut täräyttää toisen auton perään, kun en keskittynyt ajamiseen.

Tällä hetkellä eniten kuitenkin tuo liikennekäyttäytyminen ärsyttää mopoilijoissa täällä päin, eniten valehtelematta puskurissa roikkuminen, se saamarin härveli ei kulje kovempaa, vaikka kuinka lähellä ajetaan, ihan sama asia useiden "kiireisten" autoilijoiden kanssa. Useimmiten ohituksessa ei voita aikaa kuin korkeintaan 60 sekuntia, tai viimeistään notkutaan samoissa valoissa hetken kuluttua. Tämän kun muutkin autoilijat ymmärtäisivät, niin varmaan alkaisi turvaväliä mihin tahansa tiellä kulkevaan motorisoituun ajoneuvoon löytyä. Ja se on melkein aina suoraan peräänajajan vika, jos peräänajo tapahtuu, kiva maksaa omasta hölmöydestään. Ja voin sanoa kokemuksesta, ettei sairaalassa roikkuminen paria viikkoa omien tekojensa takia ole hauskaa.

Vielä sen verran sanon, vaikka tämä parjaaminen on turhaa, että mopoilijoiden ryhmissä ajo on hallitsematonta. Useat mopoilijoiden kaverit ovat saaneet A1-kortin ja tämän kortin koulutuksessa kerrotaan myös, miten ryhmässä ajetaan. Eivät sitten osaa neuvoa asiaa kavereilleen, kun ei näy sitä oikeaa ryhmässä ajotapaa löytyvän. Tällä hetkellä ajetaan miten sattuu, liian lähellä toisiaan ja mitä erikoisemmissa rykelmissä. Autoilija aiheuttaa helposti vaaratilanteen näissä tapauksissa, jos ajetaan vain esim. 50km/h 60 alueella.
Isossa ryhmässä ajo, kuten mopomiitissä, tulisi mielestäni toteuttaa moottoripyöräohjeistuksen mukaan, joka löytyy http://www.bothniaslowriders.com/pages/laquo-alkuun/ajo-ohjeet.php sivun alhaalta, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Näin pidetään turvavälit toisiinsa, pakotetaan auto ohittamaan vastaantulijoiden kaistalle ja näytetään, ettei hommasta ole ihan kokonaan järki poissa.

Se miten SINÄ käyttäydyt liikenteessä, antaa helposti väärän kuvan koko ajoneuvoryhmästä. Muiden haukkuminen ja sormilla osoittelu EI auta mitään, pahentaa vain. Peace out