Vihdin kyläkouluja ei saa lakkauttaa!

Minä

/ #55 Laskelmat on väärin tehty

08.11.2014 08:41

On aivan järjetöntä lakkauttaa toimivat terveet kyläkoulut. Vihdin keskittämispolitiikka on mennyt liian pitkälle jos kyläkoulut ajetaan alas. Säästöä kyläkoulujen lakkauttamisesta ei pitkässä juoksussa synny, moninkertaiset kulut kylläkin.

Ajatellaanpa yhtälöä jossa oletuksena on, että Vihdin kunnan väkiluku kasvaa 1-2,5% vuodessa. Paljonko tämä tekee lapsimäärässä/vuosi? Ja kymmenessä vuodessa? Ja tämä oppilasmäärän kasvuhan suhteutetaan olemassa oleviin koulupaikkohin koska Vihdin kunnalla ei ole varaa rakentaa kuin yksi uusi uljas Etelä Nummelan jättikoulu. Mihin nämä lapset mahtuvat? Jo nyt laskelmat todistavat, että lakkautettaviksi ajateltujen kyläkoulujen oppilaita on vaikea sijoittaa muihin kouluihin koska oppilaat eivät mahdu tai mahtuvat huonosti siirtokouluihin. Tulevaisuudessa tarvitaan siis joka tapauksessa useampia uusia kouluja ympäri Vihtiä, Etelä Nummela ei yksistään riitä.

Omat ongelmansa tuovat kouluverkkolaskelmissa olemassa olevat koulurakennukset, jotka ovat todistettavasti homeessa tai muuten elinkaarensa loppupuolella. Korjausrakentamisen ajaksi tarvitaan väistötiloja jotka edelleen vaativat paljon rahaa ja lisääntyviä koulukuljetusmäärärahoja. Huomioitavaa on myös, että jos siirtokoulut täytetään yli sen oppilasmäärän johon koulu on alunperin rakennettu niin tämä vaatii ennakoivaa saneerausta niin ettei kosteusrasitus nouse liian isoksi ja rakenteet vaurioidu. Ja kun siirtokoulut ovat jo ennestään vanhoja niin modernien ilmanvaihtojärjestelmien rakentaminen on tunnetusti kallista.

Nyt tehdyistä laskelmista puuttuu käsittääkseni myös tyhjilleen jäävien kyläkoulujen lämmitys ja huoltokulut pitkässä juoksussa. Kuluthan juoksevat niin kauan kunnes rakennuksille löydetään ostaja joka maksaa ns. todellisen arvon. Laman aikana ostajat voivat olla vähissä.

Kaiken tämän jälkeen voidaan laskea mitä viivan alle jäi?