Vihdin kyläkouluja ei saa lakkauttaa!

Vieras

/ #57 Kyläkoulujen puolesta!

09.11.2014 16:46

Hyötyliikuntaa autokuljetuksen sijasta!

Meiltä Oinasjoen koululle on matkaa noin 2,5 km. Oma koulumatkani lapsuudessa oli saman pituinen 1-2 luokat. Oman ja lasten kokemusten perusteella se on aika sopiva matka. Ei liian pitkä, mutta kuitenkin niin pitkä että pienellä kasvaa sinni ja erityisesti rakentuu hyvä peruskunto. Kouluun mennään huonolla kelillä jalan, muuten pyörällä. Koulumatka on lisäksi turvallinen, joten vanhempien ei tarvi ollaa jatkuvasti huolissaan kun pienet keksivät koulumatkoilla "ketunlenkkejä". Nämä näkökulmat lasten elämänlaatuun ovat huomattavia! Pitäisikö opetusta kyläkouluissa jatkaa ainakin tiettyyn lapsen ikävuoteen asti?

Kyläkoulu vai isokoulu?

Kolmannelle luokalle siirryin 1989 tutusta kyläkoulusta säästösyistä, kaupungin keskustan isoon kouluun. En osaa sanoa kumpi oli kouluna minulle parempi tai mukavapi. Molemmissa koulutyypeissä oli mielestäni hyvät ja huonot puolensa. Ison koulun suurin miinus oli sen "laitosmaisuus". Ns ongelmatapausten käsittely ja ilmitulo ei ollut niin itsestään selvää. Kyläkoulussa koulukiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen on varmasti helpompaa. Myös vanha viisaus, joukossa tyhmyys tiivistyy, näyttäisi pitävän paikkansa. Isoissa kouluissa "ongelma tapaukset" löytävät toisensa.

Kyse on isommista asioista kuin rahasta

Sitten tämä argumentti säästäminen. En usko että pitkällä aikavälillä kyläkoulujen lakkauttaminen juurikaan säästää. Kaikkien vaikutusten arviointi on niin vaikeaa, että laskelmilla voidaan osoittaa valittu näkökulma oikeaksi! Eli viimekädessä tehdään polittisia arvovalintoja! Kyse on isommista asioista, kuin koulurakennuksista tai säästetyistä euroista viivan alla. Uskoisin että lähes kaikki kyläläisistä valitsisivat kyläkoulun, jos valinta olisi vapaa - vaikka siitä joutuisi maksamaan ylimääräistä. Pitäisikö saada valita lasten koulupaikka nykyistä vapaammin?

Muuttaakko pois, jos koulu lakkautetaan?

Me muutimme Oinasjoelle, koska täällä on elinvoimainen kyläkoulu ja kyläyhteisö! Muita arvoja oli iso tontti ja koti haja-asutus alueella. Arvostan todella paljon tätä kyläyhteisöä ja koulu on yksi merkittävin sitä yhdistävä tekijä! Jos koulu viedään, arvioimme uudestaan asumisjärjestelymme. Muuttaisimmeko?

Mustavalkoisen kysymyksen, lakkauttaa tai säilyttää sijasta pitäisi etsiä kompromissiä!

Kyläkoulujen lakkauttamista käytyä keskustelua olen seurannut lähinnä sanomalehdistä. Toivottavasti asiaa on käsitelty riittävän monipuolisesti ja etsitty myös vaihtoehtoisia kompromissi ratkaisuja. Olen edellä heittänyt ilmaan muutamia aiheita sellaisen aihioiksi. Kuitenkin toivoisimme pidempi jänteistä politiikkaa, kuin mitä nyt on harjoitettu. Kyläkoulumme on nyt ollut koko täällä oloaikamme 7 vuotta lakkautusuhan alla! Naurettavaa, eiko olekkin!