Terveysneuvontaa ei saa lopettaa

Vieras

/ #105

20.11.2014 08:26

Terveysneuvonta numeroon 10023 soittamalla on ollut ainoa keino saada apua psykoosipotilaalle ja saada hänet oikeaan hoitopaikkaan hoidettavaksi. Potilas, joka ei ymmärrä omaa sairauttaan tai ei tunnista omaa sairaudentilaansa, ei hän osaa hakeutua mihinkään hoitoon eikä edes halua hoitoon. Lähimmäisille jää vastuu huolehtimiseen, että miten psykoosipotilas selviytyy. Terveysneuvonta numeroon soittamalla voidaan saada lääkäri potilaan kotiin todentamaan sairaudentila ja tällä tavalla saada potilas oikeaan hoitopaikkaan, kuten auroran psykiatriseen pakkohoitolähetteellä. Ei ole mitään muuta keinoa tämän kaltaisen potilaan auttamiseen!

Terveysneuvontanumeroon 10023 soittamalla voidaan aika paljon seuloa soittoja hätänumeroon 112:een, mikä mielestäni tulisi olla "vapaa" numero hätätapauksia varten. Hengenhädässä oleville apua tarvitseville. Säästöt kohdistuu täysin vääriin asioihin!

10023 on yhtä helppo numero kuin hätänumero. Numero on varmasti jo painautunut selkäytimeen tätä numeroa käyttäneille.