Pakkoruotsi pois

Rauno Viljanen

/ #112 Pois pakkoruotsi

21.01.2009 23:33

Pakkoruotsi on muinaisjäänne josta pitäisi päästä eroon viimeistään nyt. Kuinka paljon Suomen kansa paneekaan varoja ruotsinkielen elättämiseen? Sit voi vain kukin hiljaa itsekseen arvailla.

Maassamme on ollut Ruotsi isäntänä. Tuon ajan loputtua Suomeen asettui tuota "parempaa kansaa" asumaan pysyvästi. Kun ihminen asettuu toiseen maahan pysyvästi asumaan, hänen luulisi opettelevan kyseisen maan kielen. Ruotsinkielisillä on ollut jo satoja vuosia aikaa opetella suomen kieli. Jos sitä kieltä ei ole haluttukaan (tai vieläkään haluta) oppia, ja että sen takia jokainen suomalainen joutuu koulussa oppimaan yleensä itselleen turhan kielen jona aikana samalla vaivalla voisi opiskella hyödyllisemmänkin kielen, niin ainakin minun mielestäni sellainen on rikos suomalaisia suomenkielisiä vastaan.

Ehdottaisinkin, että ruotsinkielestä tehtäisiin valinnallinen vieras kieli, ja englanninkielestä pakollinen, koska englannista on tullut maailmankieli.

Kuinka paljon Suomessa tuhlataankaan varoja pränttäämällä kahdella käsittämättömällä kielellä olevia virallisia papereita? Paljonko tehdään kaksikielisiä liikennemerkkejä joita ei osaa edes tankata yksikään ulkomailta maahamme tullut autoilija? Tuo maksaa, ja paljonko englanniksi meitä lähestyvä ulkomaalainen saa palveluja monissa virallisissa toimistoissa kun siellä osataan vain suomea ja ruotsia? Ruotsin kieleen pantu raha menee Kankkulan kaivoon. Kun käyn Ruotsissa, niin ruotsalaiset jo oletuskohtaisestikin lähestyvät minua englanniksi. Ruotsinkieltä en siis tarvitse Ruotsissakaan. Aika on mennyt pakkoruotsin ohi jo vuosia sitten.

Parempi on korjata asia myöhään kuin ei milloinkaan. Ajallaanhan emme pysty sitä enää korjaamaan.