Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

Vieras

/ #2172

17.12.2014 18:49

Tässä hetkessä ja tulevaisuudessa tulette näkemään "sokean" kaivosbuumin lopputuloksen.
Valmisteltiin ja varmistettiin "kaikin keinoin" kaivoksen luvitus, perustaminen, toiminnan aloittaminen ja sen jatkaminen vuodesta toiseen.
Eikö alkuperäinen ja voimassaoleva kaivoslupa edellytä, ettei päästöjä tule kaivosalueen ulkopuolelle, ainakaan merkittäviä saastepäästöjä ?
Mielestäni kaivoksen alkuperäisen YVA:n laatijat ja sen hyväksyneet viranomaiset ovat ainakin osavastuussa näistä ympäristöpäästöistä. Heillä on tietämyksensä ja toimialansa puitteissa täytynyt olla tietotaitoa siitä, minkälaisia päästöjä kaivokselta tulee ja miten paljon. "Tietämättömät" ja alalle kouluttamattomat siviilihenkilötkin ovat olleet tietoisia ympäristön mahdollisesta saastumisesta ja vesistöpäästöistä jo ennen kuin ainuttakaan puuta oltiin kaadettu kaivosalueelta. Ei kuunneltu varoituksia, väkisellä luvat läpi faktoihin perehtymättä, positiivisia asioita perusteluissa monta kymmentä sivua ja mahdolliset negatiiviset kaivosta vastustavat perustelut ansaitsivat korkeintaan sivullisen verran, vähättelevään sävyyn esiin tuodun maininnan. Lisäksi kaivosta perustettaessa, eräs erittäin korkeassa poliittisessa asemassa oleva henkilö antoi ymmärtää, että "kaivos perustetaan kaikesta huolimatta".