Kannabis lailliseksi

Hartola

/ #1102 @ Touko Jaakkola

06.02.2009 19:51

#1012 @ Touko Jaakkola (Hämeenkoski, 8.12.2008 02:45)

"Kuten on jo monesti sanottu, tässä ei ole kyse huumeiden vaikutuksista vaan niiden kiellon vaikutuksista."

Kiellolla on välillisiä vaikutuksia huumeiden vaikutuksiin mm. käytön yleisyyden kautta.

"Miksi kaikki potentiaalisesti vaarallinen pitäisi kieltää? Pitäisikö elämäkin kieltää, koska siihen voi kuolla?"

HALOO?
Kaikki TURHA vaarallinen tulee ja pitää kieltää tai rajoittaa. Pitäisikö esim. pedofilia tai raiskaukset sallia?

"Kannabis ei katoa mihinkään, vaikka se kuinka kiellettäisiin."

Ei ole kadonneet murhat ja pedofiliakaan. Pitäisikö nekin laillistaa?!?

"Kielto ei tarkoita mitään yliluonnollista maailmaa ohjaavaa voimaa vaan varoitusta keinotekoisesta rangaistuksesta. Jos haluat edistää raittiutta, kannattaa kokeilla kiellon sijaan valistusta. Se toimii paljon paremmin."

Valistusta tarvitaankin, ja paljon syvällisempänä. Kuten edellä olevat vastauksetkin osoittavat. Mutta se ei tarkoita kielloista luopumista. (Pätee moneen muuhunkin.)

"Laillistaminen ei vaadi perusteluja, ellei kiellolla ole perusteluja. Murhan tai raiskauksen kielto on helppo perustella, mutta voitko perustella kannabiksen kiellon?"

Haitat ja se ettei laillistamiselle ole riittäviä perusteita. Lainsäädännön järkeistäminen on asia erikseen. Esim. se että rangaistukset ovat suhteessa haittoihin kun on kyse eri tyyppisistä tapauksista. Kannabinoideihin tai niiden johdoksiin perustuvia lääkkeitä tuskin jätetään käyttämättä jos niistä on oikeasti hyötyä.

Kannabiksen laillistaminen johtaisi tai loisi painetta myös muiden mietojen huumeiden laillistamiseen. Siksi on oltava selkeä looginen linja jolla toimitaan. Lainsäädännössä on toki huomioitava sekin että kiellettyä toimintaa tapahtuu laeista huolimatta.

Humalaisille nuorille onkin helpompaa tyrkyttää huumeitakin. Siten nykyisten laillisten päihteiden aiheuttamat ongelmat ovatkin vakavia ja niitä tuskin kukaan kiistää...