Inarin Seurakunnan tunturipapin virka on säilytettävä!

Hannibal Hönö

/ #82 Myrskyä vesilasissa

13.09.2011 23:51

Kannanotto netissä, http://anttifox.vuodatus.net/blog/3007744
Lainaus:
"Huonosti harkittu puhe, etenkin harkittu paha puhe kuulostavat monien ihmisten korvissa totuudelta. Kun ihmiset uskovat osatotuudet, jotka syötetään heille taitavasti, heitä on helppo johdatella tekemään asioita, joihin he eivät olisi muuten valmiit.

Esimerkiksi kuluneella viikolla (8.9.2011) sanomalehti Lapin Kansa julkaisi uutisen, jonka mukaan Inarin seurakunta aikoo erottaa tunturipappinsa. Irtisanomisella haetaan ratkaisua seurakunnan talousvaikeuksiin. Koska kyseinen pappi on seurakunnassaan hyvin suosittu, Lapin Kansan uutisessa annettiin ymmärtää, että Inarin seurakunnan pitäisi erottaa papeistaan joku muu kuin tunturipappi. Yksittäiset seurakunnan jäsenet uhkasivat erota kirkosta, jos heidän suosikkipappinsa menettää virkansa.

Tämä uutinen oli harhaan johtava, vaikka siinä annetut tiedot eivät olleet suoranaisesti vääriä. Miksi niin? Siksi, että kirkkolain mukaan seurakunnan vakinaiseen papinvirkaan nimitetyn papin virkasuhdetta ei voi lakkauttaa irtisanomisella. Myöskään seurakuntapastorin virkaan annettua virkamääräystä ei voi katkaista irtisanomisella. Jos seurakunta lakkauttaa seurakuntapastorin virkansa, tuomiokapituli siirtää kyseisessä virassa olleen papin jonkin toisen seurakunnan seurakuntapastoriksi tai vakinaisen papin viransijaiseksi. (KL 6 8a§ 7 mom).

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnilla voi olla nykyisen suosituksen mukaan yksi papinvirka jokaista alkavaa kolmea tuhatta seurakuntalaista kohti. Koska Inarin seurakunnassa on noin 5500 jäsentä, voi seurakunnalla olla kaksi vakinaista papinvirkaa. Niin sillä onkin, kirkkoherran ja kappalaisen virat nimittäin. Inarin seurakunnan saamelaispapin virka ja Saariselän tunturipapin virka ovat ei-vakinaisia seurakuntapastorin virkoja.

Koska henkilöstökulut ovat Inarin seurakunnan suurin menoerä, on johdonmukaista etsiä säästöjä tältä talouden sektorilta. Leikatakseen henkilöstökulujaan taloudellisten kehitysnäkymien edellyttämällä tavalla Inarin seurakunnan pitäisi lakkauttaa kumpikin seurakuntapastorin virkansa. Mutta koska ensimmäinen seurakuntapastori palvelee Inarin alkuperäisasukkaita, saamelaisia, seurakunnan on vaikea tehdä tällainen valinta. Siksi tunturipapin virka jää leikkauslistalle.

Kun Lapin Kansa jätti kertomatta lukijoilleen nämä olennaiset taustatiedot, se lietsoi eripuraa Inarin seurakuntaa kohtaan paikallisesti ja tyytymättömyyttä Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa kohtaan yleisesti. Sanomalehden toimituskunta ei kuitenkaan katso olevansa vastuussa tällaisesta harhaviestinnästä."

Jutussa jätettiin vain huomiotta se seikka että saamelaisten papin toimialue on koko saamelaisalue ja palkka ei rasita Inarin seurakunnan taloutta koska hänen palkkansa tulee kirkkohallitukselta.