HUOLI 2015

Apua!!! ja faktaa omista kokemuksista

/ #127 Ahvenanmaan psykiatrian huolto ei toimi !?

24.01.2015 18:07

Hei kaikkille

Muutin noin 1v6kk sitten ahvenanmaalle kun sairaslomalla olevana rahani ei riittäneet asuntoon. asuin 4kk koirani kanssa autossa (opel corsa). Täällä on ollu mukavan rauhallista ja edullista asua, ainut huolen aiheeni on psykiatrinen terveyden huolto täällä. Aluksi tuntui hyvältä kun pystyin käymään kylän terveys asemalla psukiatrilla mutta tämä ei olekaan tekemisissä mitenkään psykpolin kanssa niin kuin suomen puolella on. Joten kaikki mitä hän pystyy auttamaan on määräämällä sairasloma todistuksia ja lääkeitä. Ei siis esim kuntoutusta :( Joten otin yhteyttä maarianhaminaan psykiatrian poliklinikalle, koska en ole ruotsin kielinen asioin suomen kielleä ja englaninkielellä. Lääkäri oli ruotsalainen joten yhteinen kielemme oli englanti. Tämä ei juurikaan haitannut minua ja hän saikin muutettua lääkitystäni ja autettua muutenkin asioissani. Tosin edelleen ongelmana oli se että mitään kuntouttavaa tukea ei ole suomenkielisille tai muutenkaan saaristossa asuville. Lisäksi matkani kestää lääkäriin yli 13h edes takaisin koska asun saaressa ja joudun käyttämään yhteisalusta ja omaa autoani. No asiat vain pahenivat kun lääkärini jäi tietoni mukaan kesälomalle. Lupasi soittaa ja ilmottaa kesän jälkeen milloin nähtäisiin. Samalla kävin kesällä yhden kerran hänen poissa ollessaan hoitajalla. Hänkin lupasi varata ajan syksynmälle minulle. Odotin yhteyden ottoa mutta kun marraskuuhun mennessä ei mitään ollut kuulunut alkoivat lääkeet loppumaan ja otin itse yhteyttä sinne kesti 2vk että pääsin läpi puhelimella, vihdoinkin polille kun oli joku helvetin lakko. Sitten kuulin että lääkärini ei ole enää töissä siellä?! mitä ihmettä?! miks ei kukaan ole ottanut yhteyttä minuun?! ei hoitaja ei virkailia tai hänet korvannut lääkäri?! no puhelimessa olikin hänen tilalletullut lääkäri joka on kanssa ruotsalainen hän järjesti minulle ajan 13.1. oli marraskuu? ja minun lääkärin todistukseni pitäisi uusia että voin jatkaa eläkkellä oloa tai sitten mitä lääkärit nyt parhaaksi näkee. Kukaan ei ollut seurannut veri arvojani jotka olivat 450 vaikka kyseisen arvon ylä raja on 70. Olin koko ajan ollut huonossa kunnossa ja olisin tarvinnut apua että pääsisin sairasloma kierteestäni eroon. Kukaan ei siis auta minua tällä hetkellä muuten kun kirjoittamalla reseptejä puhelimitse tai kerran 6kk ehkä saan jonkun kiinni! olen 32v mielenterveys kuntuotuja tällä hetkellä 1v määrä aikaisella eläkkeellä. Itselläni on kova halu päästä takaisin työelämään mutta apua tarvitsisin sitä ei vaan ole?! suomen puolella hommat toimii joissain poliklinikoilla hyvin toisissa huonosti mutta ei sentään ihan näin huonosti paitsi jos nyt ei lohjaa laske mukaan jossa samankaltaisia ongelmia esiintyy mutta se johtuu henkilöstö pulasta. Olen ollut pois työelämästä nyt noin 3v. Kaikki läheiseni kyselevät milloin palaan töihin on inhottavaa vastata että en tiedä tai että olen eläkkeellä. Isäni painostaa koko ajan hakemaan töitä jota olenkin tehnyt tosin kuka palkkaa sairaan ihmisen?! Voin sanoa ei kukaan. Olen yrittänyt olla kala tehtaalla töissä mutta eihän siintä mitään tule kun olen sairaana kuusta 2vk. Muutaisin heti takaisin helsinkiin jos se olisi rahallisesti mahdollista. Täällä vuokrani on 350e/kk helsingistä ei sillä rahalla saa edes yksiötä. Täällä asun 75neliöisessä rivitalossa kun pienenpää ei ole tarjolla.

En halua missään nimessä valittaa että olen vaivainen ihminen joka tarvitsee lisää rahaa valtion kassasta vaan tuoda ihmisille ilmi miten vaikeaa on saada apua kun on huonossa kunnossa. uskoisin että samalla rahamäärällä parenmin organisoituna ja aikaisin ongelmiin paneutumisella saataisiin nämä ongelmat toimimaan niin ettei 32v ihminen joutuisi olemaan vuosi sairaslomalla ja eläkkeellä!? olen aikaisemmin työskennellyt tekniikan parissa ja nyt melkein mikävaan työ kiinostaisi jos omat voimat vaan siihen riitäisi.

Jos joku tietäisi minulle apukeinoja minuun voi olla yhteydessä

timo_kakko@hotmail.com