Totuus esiin - Mihin hävisi hyvinvointivaltio

Kristiina

/ #2

11.02.2015 08:40

Tämä, jos mikä, on adressi, joka kannattaa allekirjoittaa. 90-luvun uhrien tarina ei ole vain heidän, eikä se se ole menneisyyttä. Se on sinun,tarinasi, se on minun tarinanai ja se jatkuu edelleen tänä päivänä. Ellemme vaadi silloin tehtyjä laittomuuksia tutkittaviksi, se tulee jtkumaan tulevaisuudessakin.

Nykyinen korkea työttömyysaste on osittain suoraa seurausta 90-luvulla tehdyistä ratkaisuista. Uhrattiin laeista, oikeudenmukaisuudesta ja kohtuudesta piittaamatta yrittäjät, työntekijät, ylipäätään kansalaiset, pankkien ja poliittisen eliitin pelastamiseksi. Osittain nykyinen työttömyys johtuu myöskin siitä, että samoilla arvoilla ja valinnoilla tehdään koko ajan samoja virheitä. Niin kauan, kunnes me kansalaiset huomaamme tehdä siitä lopun.

Tähän vielä lainaus Seppo Konttisen kirjasta Salainen pankkituki:

"Laman seurauksena Suomesta tuli eriarvoisempi ja raaempi uusliberalistinen mallimaa, jossa raha, ahneus, pikavoitot, kilpailu ja tuottavuus määrittävät jokapäiväistä toimintaamme. Taloudelle ominaiset piirteet ovat tunkeutuneet pyytämättä kaikille elämänaloille yliopistoista lastenkasvatukseen. Lama ja pankkikriisi synnyttivät uuden ideologian, joka unohti hyvinvointivaltion arvokkaat päämäärät. Samalla köyhät, sairaat, vanhukset, syrjäytyneet ja ylivelkaantuneet unohtuivat yhteiskunnan markinaaliin."