Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #297

28.02.2009 20:05

"Tässä suomalaisessa on sellainen ongelma, että niitä ei vielä ole oikein tarjolla. Toiseksi se ei ainakaan kuvien perusteella suojaa koiran vatsaa yhtä hyvin."

teillä susien vastustajilla tuntuu olevan se käsitys, että susi ei ole ongelma, jos niitä on vähän, mutta mitä suurempi kanta on, sen "vaarallisempia" ne ovat. Minä taas sanon, että kannan koolla ei ole merkitystä siihen kuinka "vaarallisia" tai "vaarattomia" ne ovat. Sitä paitsi, susi käy takapäähän tai kaulaan kiinni yleensä ensimmäisenä, miksi siis suojata vatsa? Ja jos siitä saa kylkeen, kaulaan tms puremalla sähköiskun, miksi jatkaa puremista?

"Suomalaisissa lähteissä on sellainen ongelma, että Suomessa susi on toistaiseksi tyytynyt hyökkäämään kotieläinten kimppuun. Ronja ym. susien puolesta puhujat tunnutte pitävän hyökkäystä ihmisten kimppuun mahdottomana, eihän näin ole Suomessa käynyt."

Ei edelleenkään "mahdottomana" vaan pelkästään hyvin epätodennäköisenä. Varsinkin, kun puhutaan terveistä yksilöistä. Sairaat yksilöt ovat asia erikseen.

"Ja jos lukisit antamani sivun, siellä kerrotaan susilauman hyökkäyksestä kahden miehen kimppuun. Koska kyseessä on lauma, ei hyökänneillä susilla ilmeisesti ollut rabiesta."

Jos tarkoitat sitä yhdysvaltalaista linkkiä, niin kyllä selasin sen pikaisesti lävitse.