Eläkeikä 65

Aira Hasu

/ #29 Kommentti viestiin #25

10.03.2009 14:30

Tein saman huomion. Aku Ankka tai Roope Ankka ovat usein mukana vaaleissa ja adresseissa, mutta ehkä eivät nyt jaksaneet paneutua tähän asiaan.
Silmiinpistävää on myös se, että monet pelkäävät näyttää nimeään julkisesti. Se toki on jokaisen oikeus, kunnioitan sitä, mutta se kertoo myös paljon siitä, että he eivät tosi elämässä uskalla tuoda mielipiteitään julki. Johtuen varmaankin ympäristön paineista, työyhteisön reaktion pelosta (epämiellyttävä työyhteisö?), epäitsenäisestä ajattelusta tai epävarmuudesta.

Jos ihminen on rehellisesti jotain mieltä ja uskoo asiaansa, kyllä sen voi ihan omalla nimellä allekirjoittaa. Eikä kukaan syytä siitäkään, jos/kun muuttaa mielipidettään. Itseasiassa mielipidettä kuuluukin muuttaa sitä mukaan, kun saa lisää tietoa. Se on luonnollista ja toivottavaa. Ikäväähän olisi juuttua niihin mielipiteisiin mitä joskus 30 -vuotta sitten piti varmoina ja oikeina. Tai se mitä ajatteli viime viikolla, voikin tällä viikolla näyttää ihan toisenlaiselta. Joskus jopa yön yli nukkuminen riittää vahvistamaan omaa mielipidettään tai sitten saa siihen uusia näkökulmia.

Niin tai näin, nykyään, kun on jo laki eläkeiästä olemassa, vapaaehtoisena jatkaa työelämässä 68v. asti, ei siihen mitään pakkolakia tarvita. Ja tässä on nimenomaan kysymys pakkolaista. Pakolla ei saada mitään hyvää aikaiseksi. Porkkana toimii aina paremmin kuin keppi.

Ja se mikä sopii toisille ei sovi kaikille. Ihmisillä taitaa olla melkoisen huono käsitys kanssaihmisten terveydentilasta ja työoloista, kun joudutaan tällaisiin vastakkain asetteluihin. Minulle riittää tieto siitä, että osa ihmisistä on uupunut henkisesti tai fyysisesti työelämässä eikä kaksi vuotta lisää työaikaa millään muotoa helpota heidän oloaan, päinvastoin.
Näin hyvin ihmiset sitten tuntevat työolosuhteita suomalaisissa yrityksissä. Puhumattakaan mitä he tietävät ihmisten töiden sisällöstä, rasittavuudesta jne.

Suomi on nopeasti muuttunut 24/7 yhteiskunnaksi. Se on paljon rasittavampaa elämää kuin 7-15, 8-16 tai 9-17 työaikaa tehdessä. Usein perheissä toinen tekee vuorotyötä ja toinen käy töissä virka-aikana. Perheen yhteinen aika kärsii tästä monella tapaa ja lasten kanssa joutuu tekemään enemmän säätöjä, koska molemmat vanhemmat ei tule kotiin klo 16 jälkeen. Tällainen elämä vaatii paljon enemmän säätöjä kuin vanhassa 8-16 työaikakulttuurissa. Näyttää siltä, että moni on tainnut tyystin unohtaa tämänkin asian.
Maailma on muuttunut ja siksi myös työelämän rasittavuus on lisääntynyt, halusi sitä eli ei. Tätä ei monikaan ole tainnut ottaa huomioon...