Eläkeikä 65

Matti Naapuri
Pori

/ #33 "Vanhuuseläkeikä uudistus" ei mennyt ihan nappiin!

11.03.2009 21:58

Suomikuvan kirkastaminen meni ns. reisille vaikka tavoite oli EU perheen sisällä vallan muuta. Hallituksen herrat miettivätkin nyt kuumeisesti, mitä EU illallispöydissä mallivaltiosta taas sepittävät.

Nykyinen, voimassa oleva eläkejärjestelmä on kiistattomasti todettu hyväksi ja luotettavien tietojen perusteella toistaiseksi riittäväksi, monessa eri foorumissa laajalla kansanvallalla.
Sitävastoin toisinajattelijat, jotka ovat asiasta kommentoineet, näyttävät olevan perin ujoja. Varmaan myös vastuuttomiakin, kun eivät kantaansa rohkene esittää omalla nimellään. Epäilen etteivät nauti kansalaisoikeutta, seuraavissa vaaleissakaan.

Eläkeikä 63-68v ei sinäänsä ole itseisarvo, kuten ei mikään tavoitekaan. Työssä voi jokainen jatkaa vaikka pidempäänkin, kunhan terveyttä ja TYÖTÄ riittää. On älytöntä kuitenkaan tehdä lakeja, joita ei kyetä toteuttamaan. Hallituksen esitys nyt vaan karahti karille ja se on syytä myös tunnustaa, kun annetut perustelut eivät kansalle riittäneet.

Palkansaajat, joista onneksi suurin osa ovat vielä Suomessa järjestäytyneitä, vieläpä oikeisiin ammattiliittoihin, jotka neuvottelevat myös työpaikoilla työehdoista. Työehtojen edunvalvojan rooli on työpaikan järjestäytyneiden edustaminen, joka on avointa toimintaa.
Nyt ollaan tehty merkittävä yhteiskuntateko. Tähän porukkaan kuuluu ihmisiä kaikista puolueista, mikä osoittaa asian olevan enemmän kuin poliittinen kannanotto, se on kansalaismielipide.

Onko hallitukselta nyt odotettavissa työpaikoille myllykirjeitä, työhyvinvoinnin kehittämiseksi, odotetaan mielenkiinnolla. Vastaavia yritelmiä on yksi jos toinenkin yritys polkaissut vuosien aikana käyntiin, vaihtelevalla menestyksellä. Tavoite on harvinaisen kirkas, ihmisen työssäoloaika on saatava pidemmäksi. Työolosuhteen laadun paraneminen tarkoittaa terveenä eläkkeelle pääsyä.
Pitkän työuran edellytyksenä on myös, miten nuorten aikuisten työllistyminen hoidetaan, josta myös odotan hallitukselta jotain käytännön näyttöä.