Eläkeikä 65

Vantaa

/ #36

14.03.2009 01:42

Et taida Ilkka Luoma ainakaan palomies tai muun raskaan työn pitempiaikainen raataja olla, muuten varmaan ymmärtäisit sympatisoida niitä jotka tekevät pitkän uran raskaissa ammateissa tai kuluttavissa työajoissa, vaikka itse ehkä jaksaisitkin siellä.

Ja se että kaikista puolueista löytyy asialle tukea, ei välttämättä tarkoita että kansa tukisi itse asiaa. Vai uskotko tosissasi että kansa tuki viimekertaista kansanedustajien palkkojen korottamista?

Tukisin eläkeiän nostoa jos työaikoja inhimillistettäisiin (vuorotyöt, raskaat sellaiset), työtaakkaa kevennettäisiin (aikataulun kevennys, ei käy pelastus -ja hoitoaloilla joissa aika on suhteessa pelastettuihin ihmishenkiin), sekä yksinkertaisesti tuotaisiin & ensisijaisesti tuotettaisiin kotimaassa lisää työntekijöitä aloille joissa on akuutein tarve parannukseen. Itse olen töissä raskaaksi luokitellussa metallityössä (vuorotyö), ja vaikka nuori olenkin, teen mielelläni tätä hommaa niin kauan kuin kroppa antaa periksi. Sekä lähtisin sitten vanhana mieluusti eläkkeelle omilla jaloillani enkä pyörätuolissa. Orjuushan on Suomessa kiellettyä, ja yhteiskunnalla on velvoite huolehtia niistä jotka eivät pysty enää itsestään huolehtimaan.

Näkisin parhaana ratkaisuna, että saisi aikaisemmin siirtyä lievennetylle osa-aikaeläkkeelle, esim. yksi päivä viikossa tai kahdessa viikossa vähemmän, sekä vaihtoehtoisesti työtuntien vähentäminen. Annetaan niiden painaa jotka jaksavat ja mahdollisimman monelle mahdolliseksi pehmeämpi siirtyminen pois työelämästä. Olisi varmasti tietotaidon siirtymisen kannalta parempi, että eläkkeelle jäätäisiin 2-5 vuotta myöhemmin samalla kun osa-aikaeläkkeelle saisi jäädä aikaisemmin.

On hyvin valitettavaa jos hallitus sanelee kynäniskoille ja duunareille samat ehdot, palkka ja työ kun eivät ole ollenkaan samoja.