Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #51

24.01.2007 19:47

Kalle Kehveli kuule..hiippailu on eri asia kuin hiipiminen. Ainakin minun mielestäni. Kukin tietysti päättää mitä sanallaan tarkoittaa, mutta itse ajattelen hiippailun olevan juuri sitä vaikkapa murtovarkaan hiippailua, kun taas hiipiminen on hiljaa liikkumista ilman sen kummempia taka-ajatuksia. Molemmat sanat tosin tuovat mieleeni pahaenteisen kaiun eikä esim susi tai muukaan eläin tiedä tekevänsä mitään väärää "hiippaillessaan" pihan poikki.
Kissa mielestäni vaanii saalistaan, ei hiivi sen kimppuun. Tietääkseni kissa loikkaa yhtäkkiä varomattoman saaliin kimppuun ja tappaa sen ensin leikittyään sillä. Tosin en ole kissaihminen, mutta tällaista tietoa olen saanut.

"Kyllä se inhimillistäminen tulee suojelijoiden puolelta (susiäite = emo, synnyttää = penikoi, perhe = lauma ....)."

Jaahas, missähän kohtaa olisin puhunut susiäiteestä? Susiemo on se alfanaaras joka synnyttää eläviä poikasia (eli koiraeläimenä penikoi) keväisin. Lauma on se perhekeskeinen yhteisö jossa sudet elävät sosiaalisina yksilöinä. Laumoja katsos on vähän minkä sorttista tahansa. Perhe-sana viittaa siihen että siellä on yksi pari jotka lisääntyvät ja lauman muut jäsenet ovat suurin osa näiden edellisiä pentuja. Toinen laumatyyppi voisi olla sellainen, kuten vaikka norsuilla, joissa on pelkkiä naaraita, usein siskoja ja yksi matriarkka. Sitten on norsu-urosten lauma erikseen.
Koitahan hyvä Kehveli ymmärtää että perhe-sanalla ei yritetä inhimillistää vaan ainoastaan antaa tietämättömille vähän enemmän tietoa. Sana lauma ei kerro kaikkea. Perheyhteisö, perhekeskeinen lauma..se kertoo paljon enemmän minkälaiset sosiaaliset olot näillä eläimillä on.