Suomen pohjavesiä ei saa myydä ulkomaalaisomistukseen!

Vieras

/ #165 Tuulivoima vie..

15.04.2015 20:02

..Suomen pohjavedet ulkomaalaisten yritysten hallintaan. Jos tuulivoimala-alueita kaavoitetaan pohjavesialueille tai niiden välittömään läheisyyteen, kuten eri puolilla Suomea surutta tapahtuu, se tarkoittaa käytännössä sitä, että tuulivoimayhtiöt määräävät lähitulevaisuudessa myös noiden alueiden käytöstä. Pohjavettä ei voi ottaa, jos se (esim. pumppaamon rakentaminen) ei satu voimalayhtiöiden suunnitelmiin sopimaan. Tämä toteutuu mm. alueiden (muina kuin tuulivoiman) rakennuskieltoina.

Toisaalta myös voimalat voiteluöljyineen, mahdollisine öljy- tai palovahinkoineen ja lapoihin suihkutettavine kemikaaleineen muodostavat todellisen uhan pohjavesivarannoille - puhumattakaan siitä, mitä voimaloiden rakentaminen ja perustukset betonin kemiallisine lisäaineineen voivat pohjavedelle aiheuttaa.

Nämä ovat uhkakuvia, mutta todellisia - ja täysin jätetty ottamatta huomioon tuulivoimarakentamisessa. Lainsäädäntö viimeistelee tilanteen.