Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #56

26.01.2007 18:22

"En kuvittele susien (kuten muidenkaan petojen) vaanivan pihoissa koko ajan.
Että siinä kirjoitin joko epäselvästi tai sitten sinulle tuli väärinkäsitys."

Voi olla että tuli väärinkäsitys, mutta sitä sattuu puolin ja toisin varmasti aika ajoin.

Tuossa yllä Minna kirjoitti omista kokemuksistaan. Susialuetihentymillä asuvilla ei ole punhilkka-kuvitelmia isosta pahasta sudesta - eikä muutenkaan disneymaisia animaatiokuvitelmia inhimillisistä eläimistä. Eläimistä, jotka muka kaveeraavat ravintoeläintensä kanssa - ja joissa metsästävä ihminen olisi se paha kaveri! Mutta kuvitelmia saattaa olla puolin ja toisin."

Kukahan tässä mistään disney-animaatioista onkaan puhunut? Itsekin asun susialueella, enkä ole kuvitellut mitään disneyhahmoja kirmaamassa pitkin peltoja. Susi on villi petoeläin, samoin kuin karhu, ahma ja ilves sekä monet muut, mutta ei yhtään sen kummallisempi kuin muutkaan eläimet.
"
"Kyllä heillä (susitihentymä alueiden asukeilla) on ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Pihasta tai metsäreissulta kaapatuista ja revityistä kotieläimistä. Sekä tunnetiloja (mm. pelko) esimerkiksi saattaessaan lapsiaan pimeälle koulutielle."

Voi voi, kyllä se on kamalan näköinen ellei hirveämpi se auton alle jäänyt lemmikkikissa tai koirakin. Ihan yhtälailla voisi joku alkaa möykkäämään siitä asiasta, mutta eihän mikään ole koskaan ihmisen syytä.

Onko ne punahilkkamaisia? Onko ne turhia?"

Mitkä ne? raadellut eläimet? vaiko ne ylihuolehtivat vanhemmat jotka saattelevat lapsensa siihen oven eteen tulevaan koulukyytiin oikein kädestä pitäen?

"Kuka saa päättää mikä on mitäkin - tai mitä saa tuntea? Tai ilmaista tuntemuksiaan muillekin? Ilman että joku "viisaampi" leimaa sen "paniikinomaiseksi hysterian lietsomiseksi"?"

Vapaa maa. Jokainen saa tietenkin tuntea mitä lystää, enkä minä leimaa normaalia pelkoa hysteriaksi tai lietsomiseksi, mutta jos joka päiväistä on se pelon tunne, se alkaa mennä jo hiukan sairaaksi, ihan suoraan sanottuna! Jos minä joka päivä pelkäisin astua linja-autoon jotta pääsisin kouluun, niin mitä siitäkin tulisi? Ja minulla on aivan pirullinen kammo istua sellaisen vempeleen kyydissä, joka liikkuu nopeammin kuin polkupyörä! Mutta en ajattele sitä joka päivä. Joskus se saattaa iskeä kyydissä, mutta enhän minä voisi liikkua minnekään pidempiä matkoja jos pelkäisin mennä siihen kyytiin!