Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Minna Karvinen
Lemi

/ #59

28.01.2007 14:07

Hukka,

minä en ole mitään hälyä nostanut. Ystävälläni on tässä samassa talossa kennel ja kyseessä oli hänen koiransa. Se miksi asiaa käsiteltiin lehdissä, radiossa ja tv-uutisissa oli ystäväni päätös kun paikalliset suurpetoyhdysmiehet ja asukkaat olivat sitä mieltä, että tapaus oli tosi röyhkeä ja se kannattaa ehdottomasti saattaa kansalaisten tietoon jos toimittajat ottavat yhteyttä.
Koiramme-lehteen taas juttu tuli ihan niin, että herra toimittaja soitti ja kysyi, että saako tulla tekemään jutun kun hän on jo pitkään tutkinut noita susi-juttuja.

Niin, että väärää puuta haukut, kuten jo olisi herran pitänyt nimestäkin tietää.

Niin ja kuka sinä olet sanomaan saako asiasta nostaa hälyn vai ei. Eiköhän se ole ihan meidän asiamme toimia niinkuin haluamme. Eipä ole aiempaa vastaavaa kokemusta ollut, joten pelon ja surun keskellä tiedotusvälineet ovat se pienin paha. Hyvähän se on, että ihmisille valistetaan siitä mikä on todellisuutta.
Se on vain fantasiaa tänä päivänä uskotella, että sudet eivät tee kellekään pahaa ja ei niitä tarvitse pelätä.
Kuten meidänkin tapauksessa, ei aiemmin olla susia pelätty (koirakokeet, treenit metsässä jne.) eikä tätätkään tapausta olisi voinut kuvitella käyvän, ei näin aukealla paikalla eikä keskellä päivää.

Mitä lapsiin tulee, niin tottahan se oli, että pentu oli 9-vuotiaan pojan koira.
Miksi siitä olisi pitänyt valehdella?
Poika ei puhukaan muusta kuin susista, joten joulukuinen tapaus on häneen jättänyt ehkä jopa elinikäiset arvet.
Kuka määrää ihmisten tunteista? Kuka sanoo, että et saa pelätä tai että on tyhmää pelätä?
Eiköhän tuo ole sellainen asia, josta ei todellakaan saa kiistellä eikä kellään ole oikeutta haukkua tyhmäksi sellaisia ihmisiä, jotka pelkäävät esim. susia.
Pelkoon yleensä liittyy joku tapahtuma tai syy, joten eiköhän anneta näiden tunnepuolen juttujen olla kun se on vähän sama kuin makuasiat, joista ei sovi kiistellä.

Ei tämäkään ns. susipelko lähde keltään ihmiseltä pois ihan vaan sillä, että Ronja Ryövärintytär, jolla ei ole edes pokkaa kirjoittaa omalla nimellään, alentavilla kommenteillaan arvostelee sitä, mitä ihmiset saavat tuntea ja mitä eivät. Jos ei itse pelkää susia niin fine, eipä sitäkään kukaan arvostele.

Tämä adressi on pelkkä provo ja minua huvittaa se, että tässä maassa edelleen on henkilöitä, jotka alentuvat tuomitsemaan ihmisiä sen perusteella mitä heille on käynyt. Täällä nimimerkin takaa heitellään kaikenlaista kommenttia ja adressissakin näyttää olevan sellaisia nimiä, joita varmaan oikeasti ei edes ole olemassa... lokki lokki.... kyllä huvittaa.
Jos ihminen ei pysty rehellisesti, omaa henkilöllisyyttä käyttäen seisomaan kommenttiensa takana niin sitten mielestäni olkoon kommentoimatta!

Jos niitä tappouhkauksia satelee, niin kannataisi ehkä miettiä omaa käyttäytymistään ja sitä mitä kaikkea suustaan ulos laskee.
Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Niin, että jos nyt te susiensuojelijat voisitte vaikka lopultakin yrittää nähdä asioita muidenkin silmin kuin vain omillanne. Pelko on tunnetila, josta joko ajastaan paranee tai sitten ei.