Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Minna Karvinen
Lemi

/ #60

29.01.2007 10:41

Hukalle ja Ronjalle!

Hukka sanoi, että susien pannoituksessa sudet alistuvat ihmisille.
Hmmm.... aika mielenkiintoista.

ALISTUMINEN = Omasta tahdosta johtuva ns. periksiantaminen
PAKOTTAMINEN = Toisen pakottamista johonkin esim. väkivalloin, uhkauksin jne.
Omasta tahdosta riippumaton.

Eli kun susia jahdataan moottorikelkalla, ne väsytetään.
Kun ne saadaan silmukkaan, niin luuletko Hukka, että susi ajattelee "no voi vitsi, mä jäin kiinni... ei auta muuta kuin antaa periks."
Ei tasan ajattele vaan se rimpuilee viimeiseen asti ja siksi ihminen joutuu sen PAKOTTAMALLA sen silmukkakepin avulla + muiden ihmisten avulla kampeamaan maahan, jotta rauhoitusaine voidaan antaa.
Tässä on alistuminen kaukana, ei se susi omasta vapaasta tahdostaan siihen kellisty. Sillä vain ei ole muuta vaihtoehtoa kun on kuristava silmukka kaulassa ja se väkisin painetaan maihin.

Se on kyllä totta, että normaalit nk. erämaasudet väistävät kyllä yleensä ihmistä, mutta ei ne alistu missään vaiheessa.

Ajatellaanpa esim. raiskausta.... onko se alistumista naiselta kun mies mahd. mukiloi naista ensin ja väkisin makaa sen kanssa?
Käsittääkseni ei, vaan se on pakottamista.

Eli kannattaa näiden sanojen kanssa olla tarkkana, sillä tosiaan ALISTUMINEN tarkoittaa auktoritäärisesti toisen antavan toiselle vapaaehtoisesti periksi.
ALISTAMINEN on sitten taas asia erikseen ja siinä voi olla myös pakonomaisia tekijöitä mukana.

Vaikka minä tällä hetkellä vähän koirieni takia noita susia pelkäänkin, en minä niitä vihaa ja sitäpaitsi olen ehdottomasti sitä mieltä, että tuo tapa, jolla susia pannoitetaan on todella julmaa. Osoittaa taas senkin, että ihmisen pitää joka paikassa olla se number 1.
Hyvähän se on, että niitä pannoitetaan ja siinä rauhoituksessa ei ole mitään pahaa, mutta kait niitä tapoja voisi olla muitakin asian hoitamiseen.