Eveline Fadayelin karkoituspäätös kumottava

paavo isaksson
Vantaa

/ #8 Kyse myös kotouttamisesta!

06.07.2009 14:21

Maahanmuuttoviraston Eveline Fadayelin, ”egyptiläismummon”, oleskeluluvan hylkääminen ja karkotuspäätös osoittavat, että maahanmuuttajien kotouttamispolitiikka, integrointipyrkimykset ovat vain tyhjiä puheita. Valtiovalta, johtavat virkamiehet ja asioista vastaavat poliitikot ovat epäonnistuneet juuri maahanmuuttajataustaisten ja monikulttuuriperheiden kotouttamisessa. Oleskeluluvan myöntäminen egyptiläismummolle helpottaisi juuri lasten ja heidän vanhempiensa sopeutumista Suomeen, jos he tietäisivät että perheeseen kuuluvalla mummolla tai vaarilla olisi oikeus, ainakin tietyissä olosuhteissa, asua muiden perheenjäsenten kanssa.

Kyseisen käytännön omaksuminen lainsäädäntöön helpottaisi erityisesti maahanmuuttajapuolison sopeutumista mutta myös muiden, myös suomalaisten, monikulttuuristen perheiden jäsenten perheyhteyden tunnetta ja sopeutumista, kun ei tarvitsisi huolehtia puolisolle rakkaan perheenjäsenen olosuhteista lähtömaassa. Perheen käsitteen laajentaminen ehkäisisi näin myös monikulttuuristen perheiden perheongelmien kehittymistä, perheiden hajoamista ja mahdollista lapsista riitelyä.

Mummon tai vaarin, ukin pääsy Suomeen toisi tullessaan ratkaisuja myös käytännön arkisiin vaikeuksiin.