Kansanliike lankaverkon puolesta

Kotka

/ #33 Säteilystä

07.07.2009 17:14

Verkko @450ssa on vielä huono puoli.Verkko @450 kattaa jo yli 90 % väestöstä ja loma-asutuksesta. Vuoden 2009 loppuun mennessä väestöpeitto on 99 prosenttia. Peiton kartasta Ennuste kesän 2009 peitosta (pdf) voi nähdä, että useinmiten vahva tukiasema sijoitetaan kaupungin sisään. Useinmiten tukiasema palvelee 3 sektoria(siis käyttää suuntaantenneja). Tavallisesti puhutaan, että jos kaupungissa etäisyys mikrosolun tukiasemilta(GSM,3G) ylittää noin 0,5 km, niin se takaa turvallisuus esim. koululaisille. Ei @450- tapauksessa! Siinä tapauksessa käytännössä on voimakas lähetin(kuin esim. makrosolun GSM- tukiasemalla on), joka sijoitetaan kaupungin sisään. STUK takaa(http://www.stuk.fi/julkaisut/tr/stuk-tr5.pdf,
s.15), että "antennit sijoitetaan korkeisiin mastoihin noin 100 m korkeuteen", koska operaattorin pitää taata hyvä kenttä mm pääasiakkaille(lomailijoille, kaupungin ulkopuolella). Lasketaan tehotiheys, jos etäisyys on 1km, lähtöheho on 20 W ja antennin vahvistus on 10, saamme 16 µW/m2. Täten, jos vaikkapa 1 "lomailija" käyttää @450 verkkoa(esim. koko päivä hän hakee internetistä filmia), niin vastaavasti tuhansia ihmisiä sektorissa(etäisyys 0-noin1 km) koko päivä joutuu kärsimään säteilystä.
Muuten, laskenta osoittaa, että joskus jopa etäisyys 1 km on riitämätön, kun puhutaan GSM-ja UMTS tukiasemista(esim. makrosolun GSM- tukiaseman teho voi olla 50 W, STUK, s.3, http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/fi_FI/katsaukset/_files/12222632510026364/default/katsaus_matkapuhelimet_ja_tukiasemat.pdf).
Tietysti kannattaa mitata uusi säteily @450 verkolta, koska turvallisuuden näkökulmasta säteily ei voi olla voimakkaampi kuin 10 µW/m2(ulkotila). Monen mielestä @450 verkolla ei ole perspektiiviä, mutta se elää ja säteilee voimakkaasti.
Nyt annetaan lisätietoja säteilystä(STUKin pääjohtaja ensin ehdotti jättää kommentini blogiinsa, mutta sitten pian poisti kaikki blogit):
STUK antoi paljon hyödyllisiä tietoja ihmisille. Nyt puutteistanne.
1. Kirjoitatte " Kännykän maksimiteho on 900 MHz kaistalla 0,25 W ja 1,8 GHz kaistalla 0,125 W".
Oikea vastaus" Kännykän maksimiteho on 900 MHz alueella 2 W ja 1800 MHz alueella 1 W".
2.Kirjoitatte" Puhelun aikana matkapuhelin säteilee radioaaltoja käytännössä vain silloin, kun siihen puhutaan. Matkapuhelin lähettää vain, kun linja on auki ja puhelimeen puhutaan ".
Oikea vastaus on esim." Puhelun aikana GSM-matkapuhelin säteilee radioaaltoja käytännössä silloinkin, kun siihen ei puhuta, mutta säteily on verrattain heikko".
3. Kirjoitatte"Päähän kohdistuvan säteilyn voi poistaa käyttämällä hands free -laitetta. Langallisella korvanapilla varustetun hands free -laitteen tapauksessa pieni osa kännykän tehosta kytkeytyy langan kautta päähän ja aivoihin. Mittauksissa ja numeerisissa simuloinneissa on kuitenkin havaittu, että käytännössä päähän kohdistuva altistuminen on korkeintaan kuudesosa siitä altistumisesta, joka aiheutuu korvan juuressa olevasta kännykästä. Hands free -laitteesta on siten hyötyä, jos tuntee tarvetta suojata päätään."
Minulla on matkapuhelin+langallinen handsfree-laite(voin lainata kaiken STUKlle). Korvanapin vieressä(etäisyys 107 cm) tehontiheys on ollut n.1 mW/cm2, mutta matkapuhelimen vieressä(etäisyys 15 cm) tehontiheys on ollut vain n.0,1 mW/cm2! Tästä syystä en suosittelisi käyttää langallista handsfree-laitetta varauksitta. STUK voisi suositella erityisesti lapsille matkapuhelimen kaiutinta. Muuten(tärkeä kysymys), jos lapsi käyttää matkapuhelimen kaiutinta, päähän kohdistuvat kaikki kentät(sekä korkeataajuiset, että matalataajuiset) pienenevät. On tunnettua, että magneettivuon tiheys GSM-makapuhelimesta voi ylittää jopa ICNIRPin raja-arvo monikertaisesti.
4.MTJ(WHO) suosittelee lapsille magneettivuon tiheyttä enintään 0,4 µT( matalataajuiset magneettikentät). Mittasin magneettivuon tiheyden kuulokkeista(2 mallia). Magneettivuon tiheys ylittää 10 µT. Tästä syystä kannattaa antaa lapsille suosituksen. Esim.käyttää kaiutinta enemmän kuin kuulokkeita.
5. On hyvä tietää, että säteilytys tavalliselta matkapuhelimelta voi kasvaa jopa nelikertaisesti(esim.autossa, keskusyksikön vieressä jne). Tämän lisäksi säteilytys voi kasvaa 8-kertaisesti(esim. EDGE-järjestelmässä). Täten teoreettisesti säteilytys voi kasvaa jopa 32-kertaisesti. Toisaalta ei saa ylittää SAR-arvoa(2 W/kg), siis pitää antaa suosituksia.
6. Varovaisuusperiaatteesta(ALARAsta). Haluaisin korostaa, että nyt tässä puhutaan vain pitkäaikaisesta vaikutuksesta. Tästä asiasta jo kirjoitin(v.2007) yksikön johtajalle. Toisin sanoen ehdotin toimenpiteitä, jottei ihminen kärsi säteilyltä. Vastaus oli negatiivinen, koska "... sähkö ja magneettikenttien tasot jo lähtökohtaisesti tiedetään hyvin pieniksi raja-arvoihin suhteutettuna". Näin on, jos puhutaan ICNIRPin raja-arvoista(n.10000 mW/m2). Mutta puhun raja-arvoista(esim. Salzburgin raja-arvo on n.0,01 mW/m2), jotka eivät tuo ihmisille negatiivisiä oireita. Tästä näkökulmasta monessa kaupungissa säteily on erittäin voimakas.
Katsoin STUKin julkaisun(v.2008), muuten erittäin hyvä työ! Julkaisussa on mittauksien tuloksia(v.2006), esim.0,1 mW/m2 on tyypillinen enimmäisarvo katutasossa mitattaessa.
Olisipa kaupungillani sellainen enimmäisarvo. Mistä on puhe? Mittaukset tehtiin vain 75–3000 MHz taajuuskaistalla. Valitettavasti STUK ei tehnyt mittauksia esim. 3000-7000 MHz taajuuskaistalla. Kokemuksestani 3000-7000 MHz taajuuskaistalla toimii paljon voimakkaita lähteitä(mm. tutkat,säätutkat, radiolinkit ja maa-asemat,jotka säteilevät maasta satelliittiin). Se tarkoittaa, että aika voimakas säteily kohdistuu tavallisiin ihmisiin pitkäaikaisesti. En ole löytänyt tietoja(radiolinkit ja maa-asemat) STUKn ylkaisuista lainkaan. Teoreettisesti voi säätää säteilyn hyvin pieneksi(näinkin pitää tehdä aina), mutta käytännössä ihmiseen kohdistuva säteily on voimakas. Mittasin säteilyjä Kotkassa. Sain tuloksia(makuuhuoneeni, ikkunan vieressä,10.03.2009, klo. 8.50-9.45):
97 MHz(Radio)- 0,000006 mW/m2; 755 MHz(TV)- 0,00014 mW/m2;
953 MHz(GSM-900 tukiasema)- 0,6 mW/m2; 1850 MHz(GSM-1800 tukiasema)- 0,34 mW/m2;
2147 MHz(UMTS tukiasema)- 0,04 mW/m2;
2714 MHz(Tutka?)-0,325 mW/m2; 3492 MHz (WIMAX?)- 0,278 mW/m2;
4984 MHz(Radiolinkki?)- 0,768 mW/m2; 5495(Tutka?)- 11,6 mW/m2;
5650 MHz(Säätutka, etäisyys n.30 km!)-231 mW/m2; 5797 MHz(Maa-asema?)- 96,3 mW/m2;
6683 MHz(Maa-asema tai radiolinkki)- 150 mW/m2; 6730 MHz(Radiolinkki)- 104 mW/m2.
Suoritin Kotkassa paljon mittauksia. Paras tulos on ollut omakotitalossa (0,4 mW/m2). Sellaisia arvoja(yli 1 mW/m2) tuo ihmisille negatiivisiä oireita lähes poikkeuksetta(Bamberg). Täten pitäisi korjata tilanne ainakin Kotkassa.

Georgiy Ostroumov, Ph.D., Kotka