Adressi Sipilän hallituksen pakottavaa lainsäädäntöä vastaan

Sietämätöntä

/ #459 "Monet ihmiset haluavat tehdä työnsä työajalla"

09.09.2015 19:48

Tämä ei ole tasa-arvoista politiikkaa - siinä vika. Kuten muutkin kommentoijat ovat todenneet ja yleiselläkin tasolla asia on noteerattu, nämä päätökset koskevat rankimmin säännöllistä vuorotyötä tekeviä, joilla jo muutenkin on pieni palkka ja raskas työ. Sipilälle huomautettiin haastattelussa aloista, joilla tehdään työtä 24/7 ja hän totesi: "Tämä on nyt meidän työtä tekevien panos talkoisiin". Silloin näin punaista. Tekeekö Sipilä varsinaista vuorotyötä vai miksi hän kuuluu 'meihin'? Työtätekeviin hän kyllä kuuluu, mutta että niihin, joita leikkaukset koskevat? Ei todellakaan.

Soini totesi: "Tarkoitus on, että ihmiset pystyisivät tekemään nämä työt varsinaisella työajalla ja sitä kautta tapahtuisi tulonmuodostus. Kyllähän tämä sunnuntaikorvaus on merkittävä palkka monelle. Meillä on myös iso osa ihmisiä, joita sunnuntaityöt eivät koske. 87 prosenttia miehistä ja 88 prosenttia naisista ei tee sunnuntaitöitä. Tämä on nyt niitten (sunnuntaityötä tekevien) panos talkoisiin". Eli hän tunnustaa ihan suoraan, että kyllähän tuo sunnuntailisien pienennys on iso juttu, mutta ei se lähde kuin pieneltä osalta. Mitä tasa-arvoa tämä on? Pienen porukan pienistä palkkapusseissa kustannetaan Suomea nousuun vai? Hah. Sanoisin myös, että sairastumisen riski mm. hoitoalalla on huomattavasti suurempi kuin monilla muilla (toki esim. kaupankin asiakaspalvelijat tapaavat sairaita ihmisiä) ja siten tämä sairasloman palkkamuutoskin koskee eniten hoitoalalla työskenteleviä. Voin kyllä ihan suoraan sanoa, että jos oksennan/ripuloin/muuta ns. lievää - menen taatusti töihin. En ilkeyttäni, en ns. kostoksi, vaan ihan siksi, ettei ole varaa jäädä kotiin.

Soini toteaa myös: "Monet ihmiset haluavat tehdä työnsä työajalla". Miten noin korkeassa asemassa oleva mies voi päästää tuollaista suustaan? Laitetaan siis Suomi aukia periaatteella 8-16? Sairaaloiden ovet kiinni, mammat yksin vuoteisiins yöksi. Jos ja kun ihmisiä kuolee, niin sehän on vaan hyvä. Varsinkin vanhusten kohdalla, kun ei heistä ole mitään hyötyä enää valtiolle kuitenkaan.

Minä haluan, että Soini ja Sipilä menevät seuraavaksi jouluaatoksi tekemään vähän fyysistä työtä. Menevät poliisien mukana ratkomaan messevät perheriidat, hoitajien mukana siivoamaan p*skaa (suokaa anteeksi kärjistys) jne. Ja miettivät sitten, että mistä ne lisät lasketaan. Tässä koko jupakassa kun tuntuu unohtuneen mm. se, että ei se "sunnuntaityö" ole ainoastaan sitä varsinaisena sunnuntaina tapahtuvaa työskentelyä. Ja kuten joku niin viisaasti totesi, ei se sunnuntaikorvaus liity mihinkään kirkkoon, vaan menetettyyn laatuaikaan. Pääsiäinen, vappu, juhannus, joulu, uusivuosi... Muu Suomi kuuntelee joulurauhan julistuksen, minä olen töissä. Sitten pyhien jälkeen saan vapaani ja kaikki läheiseni ovat jo palanneet töihin ja kouluun ja muiden arkisten toimien pariin. Nyt on myös paljon puhuttu siitä, että ei kauppojen tarvitse olla sunnuntaina auki. Voi kun se olisikin niin yksinkertaista! On niin paljon paikkoja, joiden tosiaan tarvitsee olla aukia 24/7 ja silloin viikonloppujen ylimääräiset korvaukset korvaavat jälleen sitä, että työntekijän sosiaalinen elämä kärsii valtavasti.

Mitä me voimme tehdä? Kysyn tätä ennen kaikkea hoitajana. Me emme voi lakkoilla. Emme saa poistua työpaikalta edes ruokatunnin ajaksi ja siksi (ainakin kaikissa minun tähänastisissa työpaikoissani) ruokatuntikin kuuluu työaikaan. Pelkään, että tästä tulee taas vaan paljon puhetta, jokua ulosmarsseja, lakon uhkaa - ja se siitä.

Kysyn vielä: Mikä on kansanedustajien oma panos näissä talkoissa? Paljonko he antavat lomistaan? Paljonkon heidän palkkaansa alennetaan? Tulee väkisinkin mieleen Eläinten vallankumous. Valtaan noustaan suurilla lupauksilla ja sitten aletaankin voidella vaan omaa leipää. Ja kaverin.