Säästötalkoot eduskuntaan

Kukin osallistukoon mahdollisuuksien mukaan
Vieras

/ #717

10.09.2015 13:20

Olen korkeakoulut käynyt ja niissä mallikkaasti menestynyt kansalainen. Olen kuitenkin lähtöisin pienituloisesta perheestä, ja nykyisestä työllistymistilanteesta johtuen olen edelliset kaksi vuotta elättänyt itseni työllä, jonka peruspalkka on hiukan 10,5 euroa tunnilta + lisät päälle. Keskimäärin kuukaudessa minulle jää käteen vähennysten jälkeen n. 1400-2000 euroa vuorolistojen tuntimäärästä riippuen. Tuonne 2000 euroon pääseminen on aina edellyttänyt useampia sunnuntai työpäiviä ja runsaasti yövuoroja.
Työni on fyysisesti raskasta, kiireistä, stressaavaa ja henkisesti kuormittavaa monivuorotyötä, jat toistaiseksi nuo lisät ovat olleet ainoa asia mikä on taannut minulle hiukan omaa rahaa vielä ruoan, vuokran ja sähkölaskujen jälkeenkin. Näiden uudistusten myötä minulla ei ole varaa jäädä enää edes sairaslomalle. Pitänee ilmeisesti jatkossa mennä sairaana töihin ja tuplata työtuntimäärät.
Minä elätän vain itseni. Pelottaa ajatellakin perheellisten työtoverieni tilannetta.
Olen opiskellut taloutta ja politiikkaa, ja ymmärrän hyvin, että vaikeita ratkaisuja on tehtävä, ja olen itse valmis osallistumaan, mutta rajansa kaikella! Mitä jos toimenpiteet kerrankin aloitettaisiin yhteiskunnan huipulta ja parempiosaisten taholta eikä aina otettaisi ensimmäiseksi pois niiltä, joilla on vähiten antaa. Toistaiseksi en ole nähnyt yhtä ainutta esimerkkiä siitä että kansanedustajat ja ministerit ottaisivat itse osaa näihin "talkoisiin" sillä volyymillä, mihin heillä varmasti olisi varaa. Joku viikon palkaton loma kuulostaa aika pieneltä uhraukselta kyseisen porukan vuosituloihin suhteutettuna. Heillä olisi varmasti varaa enempäänkin. 

Lyhyesti siis: Kokeilkaapa itse elää pari kuukautta alle kahden tonnin kuukausipalkalla ennen kun päätätte näistä leikkauksista.