SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

/ #3

12.11.2006 14:11

Canis lupus = susi ; Homo hominii lupus = ihminen ihmiselle susi

Kuka todella tuntee suden?
Meidän tulisi kuunnella vain niitä, jotka ovat oikeasti olleet kasvotusten ja tekemisissä suden kanssa.

Kirjoittaja ei ole liian fanaattinen vaan hän on vilpittömästi huolissaan omien läheistensä (mukaanlukien koirat) turvallisuudesta.
Meistä kukaan ei ole ollut suden kanssa kasvotusten. Vain harvat kokevat sen.

Kysymys onkin: "Miksi yksi susi tappaa 20 lammasta, maistaa niistä vain palasen ja jättää loput ruhosta siihen? Tunnetteko monta petoeläintä esim. Afrikassa, jotka tekisivät vastaavasti? Eipä tule yhtään mieleen. Ne tappavat vain syödäkseen."

Ns. häirikkösudet ovat nähtävästi häiriintyneitä tappovimman valtaamia yksilöitä, jotka eivät toimi enää ekologisella tavalla. Helppo tappaminen houkuttaa niiden vaistoja eikä suinkaan nälkä.
Tarvitsemme asiantuntevan tutkimuksen suden todellisesta luonteesta.

Esitän hypoteesin, että luonnollinen petoeläin ei tapa kahtakymmentä vaan vain yhden kerrallaan tyydyttääkseen nälkänsä.
Tähän hypoteesiin vedoten esitän, että mikäli susi tappaa 20 lammasta eikä edes syö kuin pienen palan niistä, sen toiminta on häiriintynyttä ja se on haitaksi koko ekosysteemille. Tällainen yksilö pitää poistaa välittömästi, eikä monen viikon kuluttua "virallisen" häirikkösusiluvan saannin jälkeen.

Kettukin vie vain yhden kanan kanalasta eikä suinkaan tapa kaikkia kanoja! Eihän se hyödytä sitä itseäänkään pitemmän päälle, koska sille ei ole enää ruokaa tarjolla jatkossa!

Tutkitaan suden toimintaa ja toimitaan sen mukaisesti.
EU:ssa ei tiedetä tässä asiassa mitään, sudet tapettiin EU:n alueelta sukupuuttoon jo TODELLA KAUAN SITTEN. Puhukaamme Romanian kanssa, heillä on paljon susia ja heillä on omakohtaista kokemusta asiasta.

Lisäksi voimme itse edistää suden ja ihmisen välistä yhteiseloa ohjaamalla selvästi susikannan kehittymistä siihen suuntaa, ettei häirikkösusia sallita. Eliminoimalla häirikkösudet sukua jatkavat sudet oppivat vähitellen missä niiden paikka on - EI IHMISTEN PIHAMAILLA vaan metsässä.
Kantaa ohjataksemme meidän ei suinkaan tarvitse tappaa kaikkia susia, vaan ainoastaan ne jotka aiheuttavat häiriötä. Tällöin luonnollinen valinta ohjaa susikannan kehitystä sellaiseen suuntaan, etteivät ne mielellään tule ihmisten pihamaille.

Jokaisella karjanomistajalla tulisi olla lupa tappaa susi siihen paikkaan, jos tämä tappaa useamman yksilön karjasta.

Millaisen Canis lupuksen te haluatte?
Minä haluan, että susia on olemassa mutta, että ihminen voi puolustaa itseään ja kotieläimiään jokaista agressiivista häirikköyksilöä vastaan ilman, että joutuisi siitä itse ongelmiin.

Karhukin aiheutti ennen paljon ongelmia ihmisille. Nyt niitä on kuitenkin runsaasti ja silti ne aiheuttavat hyvin vähän ongelmia. Tämä johtuu pääasiallisesti siitä, että niiden annetaan olla vapaasti metsässä mutta ei pihamailla missä ne voivat aiheuttaa vahinkoa. Tämä petopolitiikka oli hyvä, jatkakaamme sitä. Eläimet (villieläimetkin) oppivat todella nopeasti toimimaan sen mukaisesti mikä edistää heidän omaa hyvinvointiaan.