Mopot 60km/h

Yläne

/ #478

28.12.2009 00:11

Okei täällä on jo varmasti puhuttu paljon siitä, miten nykyisten mopojen jarrut kestää, runko riittää jne. Se on aivan totta. Vertailkaapa vaikka Derbin 50cc ja 125cc mopojen levyjarrujen kokoa. Ei niissä ole juurikaan eroa. Myös jousitus on sama. Ja runko. Nopeuden todellakin pitäisi olla 60, sillä silloin ei tarvitsisi koko ajan vahtia peilistä, tuleeko takaa henkilöautoauto tai vielä pahempaa, rekka.
Kokeilin moponi kanssa, että pysähtyykö samalla matkalla 55km/h kulkeva mopo ja vakio mopo. Ei mitään eroa. Molemmat pysähtyivät 20 metrin matkalla aivan loistavasti ja samaan kohtaan. Mutta jonkinlaista ajo-opetusta voisi järjestää, kohtuulliseen hintaan tietenkin. Myös ajokoe olisi hyvä olla, sillä se lisäisi ainakin vähän ajotaitoja. Ja ne ihmiset jotka sanovat" odottakaa vuosi ja ajakaa vakiolla,sitten saatte kevarin". Miettikääpäs nyt vähän. Entä jos vanhemmat eivät anna ostaa kevaria?? Korttiin tarvitaan vanhemman lupa,jos olet alle 18-vuotias. Ja jos huoltaja antaa luvan, niin mistäs ne rahat sitten hankitaan?? Hyvä, turvallinen kevari maksaa aika paljon enemmän kortin kanssa kuin mopo,vakuutuksista puhumattakaan. Poliisienkin työtaakka vähenisi paljon, kun ei tarvitsisi olla aina vahtimassa nuorten mopoja. Ja voin ihan kokemuksen äänellä puhua, ettei se vauhti siinä kolarissa mopon kannalta mitään merkkkaa. Mun mopo meni lunastukseen vaikka vauhtia ei ollut mulla kuin 10 ja kuskilla 30. Suoraan kylkeen. Henkilökohtaisesti olen ottanut sen asenteen, että jos autoilijat ohittavat vaarallisesti, rupean vemputtamaan edestaas kaistaa ja sittenhän ohittavat kaukaa, kun pelkäävät ,etten hallitse mopoa. Liikenteessä on tosiaan muutamia kusipäitä, jotka eivät osaa ajaa kunnolla ja noudattaa liikennesääntöjä, mutta ei muita kuskeja tarvitse siitä rangaista. Mopo kestäisi pidempään , jos se kulkisi 60km/h 45km/h sijasta. Mopo on suunniteltu kulkemaan sitä nopeutta, kestämään sitä nopeutta, jarruttamaan siitä nopeudesta. Kaikissa nykyaikaisissa mopoissa on tehtaalta lähtiessä e-hyväksyntä merkit. Minkä takia ne sitten kuristetaan?? Kai siksi että joskus muinoin mopoissa ei ollut riittäviä jarruja,kestävää runkoa tai hyviä valoja. Ennen ei ollut edes pakko käyttää kypärää ja silti sai ajaa 40km/h!!! Tämän asian hallitus sais ottaa mietintämyssyn alle ja vähän pohtia mopon oikeaa vauhtia. TODELLAKIN ALLEKIRJOITAN ja toivon että monet muut myös tekisivät näin.