Nuuskan myynti lailliseksi Suomessa!

Angry Man
Jyväskylä

/ #34

14.02.2007 15:12

Ohessa vahän asiallista tietoa nuuskasta:

Ruotsin sosiaalihallitus on kartoittanut ajankohtaista tieteellistä kirjallisuutta nuuskasta ja raportissaan suurilta osin vapauttaa ruotsalaisen nuuskan merkittävästä yhteydestä syöpään. Bolinderin väitöskirjassa 1997 valotetaan nuuskan mahdollista vaikutusta sydän- ja verisuonitautiriskiin. Tutkimuksessa havaittiin nuuskan käyttäjillä kuolleisuuden ja sairastuvuuden sydän- ja verisuonitauteihin lisääntyneen verrattuna tupakoimattomiin.
Nuuskan käyttäjillä havaittiin korkeampi sydämen syke ja verenpaine, varsinkin yli 45-vuotiailla. Merkittävää vaikutusta ateroskleroositaipumukseen, metabolisiin riskitekijöihin taikka fyysiseen työkykyyn ei nuuskan käyttäjillä todettu. Viime vuosikymmenien aikana on useissa kansainvälisissä tieteellisissä tutkimuksissa, niin epidemiologisissa kuin kokeellisissakin, selvitetty nuuskan ja syövän yhteyttä. Tulokset ovat johtaneet ristiriitaisiin päätelmiin. Kaikki kuitenkin tuntuvat olevan samaa mieltä siitä, että nuuskan käyttö aiheuttaa alhaisemman riskin sairastua syöpään kuin tupakointi, mutta kuinka suuri riski oikeastaan on, riippuu siitä mitä nuuskaa käytetään, kuka käyttää ja missä. Jotkut tutkimukset ovat jopa osoittaneet nuuskan sisältävän antimutageenisia ja syöpää ehkäiseviä ainesosia, mikä voi osaltaan vaikeuttaa tutkimustuloksen tulkintaa.

Ruotsalainen kostea nuuska sisältää:

Noin 2500 kemiallista ainetta
Tupakkaa 40-50%
Vettä 45-60%
Natriumkarbonaattia 1,2-2,5%
Natriumkloridia 1,6-3,3%
Kosteydensäilytysaineita 1,5-3,5%
Makuaineita
Nikotiinia 0,5-1,0%
TSNA (tupakan nitrosamiineja 4-5 -ppm
PAH (polyksyklisiä aromaattisia hiilivetyjä))< 5 ppm

Lasia nuuskassa ei ole.