Mopot 60km/h

/ #491 Pitääköhän sitä nyt itsekin avautua

18.03.2010 16:38

Hei,

Joku kertoi edellä kuinka mopoja viritettäisiin vain entistä enemmän jos rajoitus olisi 60 km/h. Jokaisessa mopon moottorissa on raja, jolloin siitä on otettu ns. "kaikki irti." Mopoissa tämä on yleensä koneen kestävyys. Itse olen ollut nuorempana useasti mukana mm. Derbien (yms 2t koneiden) korjauksissa, joista rattaat ovat haljenneet koneen sisältä virityksen seurauksena.

Suurin osa viritysosista tehdään ulkomailla, pahimmillaan Kiinassa, joissa ei ole mitään väliä paljon mopo kulkee. Maahantuojat tuovat kyseisiä osia myös Suomeen eli siis suurin osa Suomessakin on jo virittänyt mopoansa niin paljon kun mahdollista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että vaikka mopojen nopeusrajoitusta nostettaisiin niin se ei todellakaan tarkoita sitä että laittomat virimopot kulkisivat taas puolet lujempaa.

Mopoihin voidaan tietysti laittaa isompien pyörien koneita, mutta nykyään se ei ole kovin suosittua. Tunnen kyllä ihmisiä, jotka tämän ovat tehneet, mutta heilläkin on jo usean vuoden kokemus isoista moottoripyöristä. Kunnon koneen vaihto vaatii myös rahaa ja taitoa. 4t mopoihin vaihdetaan 125cc koneita paljon, mutta ei nekään yleensä yli 70km/h kulje (viritetty 50cc 2t voi mennä jo 80-90km/h).

Suurin osa mopoista kulkee sen 60-65km/h tehtaalta tullessaan. Jos rajoitus olisi samassa haarukassa, niin poliisit säästäisivät todella paljon aikaa, sillä suurin osa virittäjistä poistaa VAIN kuristukset (eli mopo on sen jälkeen "alkuperäinen" ja kulkee noin 60-65km/h), joka on sinänsä järkevää mopon kestävyyden ylläpitämiseksi.

Poliisilta menee todella paljon aikaa todistaa, että mopolle on tehty rakenteellisia muutoksia (siis esimerkiksi vain kuristusten poisto, teharin yms. näkee jo kaukaa), kun mopomallejakin on satoja, joiden vakionopeus vaihtelee 40-65km/h paikkeilla (eli pelkkä ajaminen ei riitä). En tiedä sakottaako poliisi nykyään jos mopo kulkee vakiona sen 60km/h, vai onko käyttäjän vastuulla kuristaa vielä vakiomopoakin. Poliisit ovat muutenkin kiireisiä isoimmissa kaupungeissa, tekee pahaa vain katsoa kun he joutuvat valvomaan kyseistä 45km/h rajaa. Jotkut mopot on rajoitettu vielä elektronisilla rajoittimilla (siis vakiona), joka vastaa toimintaperiaatteeltaan täysin laitteita, joilla yritetään huijata poliisia huippunopeudesta. Tämä siis sitoo yhden partion todella pitkäksi aikaa kiinni kun yritetään selvitellä, onko mopo vakio vai ei.

Pahimmassa tapauksessa viritysosat on valmistettu näyttämään vakio-osilta, ja esim. hyvin rakennettua, rajoittimella varustettua mopoa ei pysty erottamaan vakiosta. Ainoa keino on viedä mopo asemalle purettavaksi. Vielä kun mekaanikko särkee jonkun paikan moposta niin koko projektille uhratussa ajassa oltaisiin voitu pelastaa jopa ihmishenkiä esim. rattijuoppoja etsimällä.

Minullakin oli joskus mm. kevari ja mopo. Mopossa oli selvästi noin 2 kertaa tukevampi runko ja paremmat jarrut kuin kevarissa, joten on lapsellista väittää että mopot ei sitä kestä. Enää ei ajeta 30 vuotta vanhoilla ruosteisilla Solifereilla, joilla sai aina pelätä toimiiko jarrut ja kestääkö runko. Maailma kehittyy, kehittykää tekin.

Syrjäkylillä asuvat nuoret eivät pääse liikkeelle mopoilla. Tuskin kukaan lähtee hinkkamaan 40km/h keskustaan/kavereille joka viikonloppu jos matkaa on 20-30km. Vanhempien kyytiä ei kehdata/voida käyttää. On siis parempi kun kehitysvaiheessa oleva nuori syrjääntyy kokonaan muista ihmisistä, ja viettää kaiken vapaa-ajan tietokoneella väkivaltaisten pelien (en usko että pelit tekevät ihmisistä psykopaatteja mutta kaikki sitä väittää) ääressä? Vaikka sen kevarin saisikin niin sillä ei välttämättä enää lähdetä ihmisten ilmoille vaan valitaan se tietokone. Näin niitä koulumurhaajia ja vastaavia ihmiskunnan vihaajia saadaan, hyvä Suomi.

Osa mopoilijoista ovat todellakin täysiä idiootteja, varsinkin kaikki "vittu mun derpi menee sataakahtasataa poliisia karkuun" asenteella varustautuneet. Näille ei voida mitään, ei pari tuntia autokoulussa tähän auta. Evoluutio tunnetusti karsii heikoimmat ja tyhmimmät lajin edustajat. Tämä tapahtuu joko mopolla ajettaessa tai sitten isommalla pyörällä. Mopojen nopeuden rajoitus pelkästään sen takia, että autoilija voi puhua puhelimeen, käyttää läppäriä ja keittää kahvia samaan aikaa on aika itsekästä. Suurin osa onnettmuuksista on kuitenkin autoilijan huomaamattomuuden vika, eikä mopon nopeuden tiputtaminen siihen mitään auta.

Huom. poliisi ei yleensä uskalla jahdata mopoa, joka menee kovaa vauhtia (100km/h). Tämä ei tarkoita sitä, että poliisi ei saisi heitä kiinni, vain sitä että poliisi pelkää että kokematon mopopoika pääsee hengestään. Mopoilijat, turha kasvattaa sitä egoa poliisien avulla, he vain säälivät teitä. Kirjoitan tähän teinelle vastaväitteen jo valmiiksi: Miten ajattelitte että poliisi pysyy yleensä (varsinkin poliisi-mp) 200-250km/h kulkevan ison pyörän perässä, mutta ei 100km/h mopon perässä? Tottahan metsään voi ajaa poliisia (autoa varsinkin) karkuun, mutta sama onnistuisi jopa humalaiselta polkupyörän kanssa.

Vaikka mopot/mopoautot menisivät 60km/h, ne tukkisivat siltikin liikennettä, eivät ehkä niin paljon enää. Joskus elämässä pitää vain miettiä myös muita ihnmisiä.

Tuli sotkuinen viesti. Jos jollain on jotain TODELLISIA perusteluja väitteitäni vastaan niin kuuntelen ja keskustlen mielelläni.