Mopot 60km/h

Perseenreikä

/ #492

19.03.2010 22:37

Kun lähdetään Yamahan ja Peugeotin tyylisiä mopoja virittelemään (ei siis mitään Aprilia/derbin kaltaisia pilli pois virejä) tuonne kevarirajan toiselle puolelle, tulisi varmasti eteen kaasarin säätö, jonka kanssa räpeltäminen on varsinkin aloittelijoille vaikeaa, missä puuhassa sitten tulee monasti isukki auttelemaan tai muu lähimmäinen/kaveri. Jos uskoo, että vastuu kiinnijäämisestä jakautuisi myös perheen sisälle, ei verojen suuruudesta ravitsisi niinkään itkeä kun on sinne tielle lähdettykin. Vanhemmat saisivat muutenkin katsoa, mitä pojalle/tytölle tulee ostettua, varsinkin kun vastassa ovat mahd. tieliikenneonnettomuudet.

Lakiin on vaikea vedota sen monimutkaisuuden ja vanhanaikaisuuden takia.
Teoriassa poliiseilla on oikeus viedä kilvet mistä tahansa moposta, johon on tehty rakenteellisia muutoksia, oli sitten kyseessä viritys taikka kuristus (hidastava vaikutus). Käytännössä poliisi sallii jo 50-60 vauhdin, lähinnä kokemuksen kautta, sillä uusimmat mopot kulkevat tuota vauhtia kuristettuinakin.

On suhteellisuudentajuttomuutta lähteä väittämään, että tietokoneiden vuoksi Suomeen näitä koulumurhaajia syntyy, meillähän pitäisi niitä olla sitten tuhansia. Yhtäläillä voidaan huomauttaa, kuinka paljon mopoauto ihmistä muuttaakaan missäkin suhteissa, 90% näistä ovat joko luksushuoria taikka muuten vain perseestä. Siitä ei voi edes keskustella.