Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Anita Laine
Adressin tekijä

/ #3 Pelastakaamme Reumasairaalan tulevaisuus

24.03.2010 15:26

Heinolan Reumasäätiön sairaala on kansainvälisesti arvostettu reumatautien hoidon ja tutkimuksen osaamiskeskus. Perustellulla syyllä Reumasairaalaa voidaan kutsua reumasairauksia sairastavien parhaaksi hoitopaikaksi Suomessa. Nyt kysymys sairaalan tulevaisuudesta huolestuttaa laajoja kansanjoukkoja, myös reumasairauksia sairastavien lähimmäisissä ja kansalaisten hyvinvoinnista huolta kantavien keskuudessa. On suorastaan kansallinen häpeä, jos päästämme Heinolan Reumasairaalan konkurssiin ja sen vuosikymmenten aikana saavutetun tieto-taidon katoamaan.

Reumasairauksien luonne tulee ymmärtää hoidon vaativuuden laaja-alaisuudessa. Reumasairaalassa potilaita hoidetaan ns. moniammatillissa tiimeissä, koska sairaus vaatii monenlaista erityisosaamista anestesiasta ortopediaan, silmälääkäreistä magneetti ja muihin radiologisiin tutkimuksiin ja erikoistuneesta fysioterapiasta ammatinvalinnan ja arkielämässä selviytymisen ohjaukseen. Moniammatillisten hoitotiimien hajottua, niitä ei voida koota hetkessä uudelleen, koska uusia osaajia ei valmistu suoraan koulutuksesta. Reumasairauksien hoitoon perehtyminen vaatii kokeneiltakin sairaanhoitajilta ja muilta hoitotiimeissä työskenteleviltä vuosia, koska pitkälle erikoistuessaan reumahoito kehittyy vuorovaikutuksessa potilaiden ja hoitohenkilökunnan kanssa, toinen toisiltaan oppien.

Oman perustellun näkökulmansa Reumasairaan olemassa olon säilymiseksi muodostaa myös se kansainvälisestikin tunnustettu korkealaatuinen tutkimustyö reumasairauksista, joka on tuottanut tietoa reumasairauksien luonteesta, kehittänyt lääkehoitoja, leikkaustoimintaa ja hoitotiedettä.

SIIS PELASTAKAAMME YHDESSÄ HEINOLAN REUMASAIRAALAN TULEVAISUUS!