Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Mona Sandelin
Naantali

/ #5 Reumasairaala pelastettava

24.03.2010 16:57

Toivottavasti kaikki ymmärtävät kuinka tärkeästä asiasta tässä on kyse.

Reumaan ei ole keksitty mitään parannuskeinoa, hellästi hoivaten, kovilla lääkkeillä ja erilaisilla leikkauksilla saadaan toimintakykyä paremmaksi mutta kipujen kanssa mennään hautaan saakka.

Suomi on sen verran pieni maa, että tällainen keskitetty reuman osaamiskeskus on tarpeen. Kyse on kokonaisvaltaisesta ajattelusta. Pienten potilaiden koulunkäynti sairaalassa olo aikana, leikkaukset, kuntoutukset, kontrollit, vertaistuki, henkilökunnan erityisosaaminen, laitteet ja muu satsaus itse rakennukseen.

Onhan yliopistollisissa keskussairaaloissakin omia osaamisalueita, eikä se ole siellä ainakaan koettu huonoksi asiaksi.

En tunne kovinkaan hyvin Naantalilaisena Heinolan asioita mutta uutisten mukaan työttömyysluvut nousevat tämän myötä siellä noin 18%:iin - jo tämänkin takia valtiovallan taholta asiaan on puututtava.

Invalidisäätiön Orton-sairaalan ja Reumasairaalan yhteistyö uudelleen mietittäväksi ja niitä löytyy muitakin mm. aivohalvauspotilaat joiden määrä vain kasvaa. Ministeri Risikon pitää puuttua asiaan.

Voimia teille, jotka ette tiedä missä saatte hoitoa enää 29.3. jälkeen.