Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Saija Sivén
Nastola

/ #13 Kertokaa kokemuksenne!

28.03.2010 12:25

Sanomalehti Pohjalaisen nettisivuilla on ministeri Risikon mielipidekirjoitus siitä kuinka hyvää hoitoa reumasairaat saavat muualla kuin reumalla jo nyt ja jatkossakin.
Toivottavasti mahdollisimman moni kävisi kommentoimassa sitä kuinka hyvää hoitoa on saanut terveyskeskuksissa ja keskussairaaloissa!
http://www.pohjalainen.fi ja mielipide osasto

Hän kertoo myös kuinka reumasairaala on hävinnyt tarjouksensa kuntouttavan hoidon kilpailussa . Tosin hän unohtaa mainita ettei tarjouspyynnöissä ilmeisesti vaadita muuta kuin että tarjolla on leikkiä, laulua, vesijumppaa ja iloista yhdessäoloa. Näin päättelin koska kansanedustaja Heli Järvinen kirjoitti minulle että Punkaharjun Kruunupuisto on voittanut satojen reumapotilaiden hoidon itselleen ja se on hänen mielestään oiva paikka kuntouttavaan hoitoon ( heillä on kyllä siellä palkattu reumatologi mutta ymmärtääkseni sitäkään ei ole aina tarjouksessa vaadittu).

Vastasin hänelle sillä tietämyksellä mikä minulla on:

Kiitos vastauksestasi.
Sen myötä tajusin että puhumme aivan eri asiasta kun puhumme kuntouttavasta hoidosta.

Kuntouttava hoito Reumasairaalassa tarkoittaa nimen omaa hoitoa.
Siellä Reumatologi tutkii hyvin tarkkaan potilaan. Siellä otetaan tarvittaessa erilaisia kokeita, röngten- ja magneettikuvia. jos
potilas tarvitsee silmälääkärin, reumaortopedin tai esim. kirurgin toimenpiteitä se on mahdollista.He myös konsultoivat keskenään.Kaikki henkilökunta on perehtynyt reumaan!
Reuma on siitä kiusallinen tauti ettei sen aiheuttamat vahingot aina näy päällepäin. Normaalilla poliklinikkakäynnillä (15 min) paljon jää hoitamatta.Reuman kuntouttavassa hoidossa ne pyritään kaivamaan esiin ennenkuin mitään peruuttamatonta tapahtuu. Se on ollut monen pelastus. Ja taloudellinen säästö!

Punkaharjun Kruunupuisto näytti houkuttelevalta. Jos haluaisin rentouttavaa katkosta arkiseen aherrukseen. Leikkiä, laulua ja tanssia. Kivaa jumppaa ja uintia. Hoitona erilaisia kylpyjä. ( näitäkin kyllä on tarjolla reumalla).
Niin valintani voisi olla hyvinkin Kruunupuisto.
Mutta koska haluan hoitoa sairauteeni valintani on ehdottomasti Reuma!

Toivottavasti ymmärrätte että kyseessä on sairaala.
Siellä parannetaan ihmisiä jotka muualla ovat jääneet vailla hoitoa.
Kuntoutus kylpylässä on aivan eri asia( reumaa sairastavissa on hyvin erikuntoista väkeä), vaikka kiva olisikin.

Hän vastasi minulle ettei kyseessä ole kylpylä vaan kuntoutuskeskus joka on panostanut kylpylä toimintaan.

Jos kirjoituksessani on virheitä korjatkaa!

Reumaatikko ja reumalapsen äiti!