Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Jani Heinonen
Joensuu

/ #22 Ei päätä eikä häntää

02.04.2010 10:52

Laitoshan on ajautunut nykytilaansa siksi, ettei sillä ole toimintaedellytyksiä. Tämä johtuu ylisuurista puitteista ja jatkuvasti pienenevästä asiakasvirrasta.

Puitteita menivät vielä laajentamaan käsittämättömän suuriksi, sokeasti, välittämättä realiteeteista.

Asiakasvirtojen pieneneminen taas johtuu siitä, että lähes kaikki se mitä raumasairaala tarjoaa on saatavissa keskussairaaloista. Paitsi tietysti Heinolan lähialueilla, jolla ei Reuman läsnäoloin vuoksi ole näitä puitteita rakennettu.

Käytännössä siis kyseessä on ennen kaikkea alueellinen erikoissairaala, joka hoitaa keskussairaalatasolle kuuluvia toimia. Miksi Kelan pitäisi tätä rahoittaa? Kyseessä on yksityinen toimija, joka ei varsinaisesti toimi valtion käskystä, tilauksesta tai toiveesta, joten jos sen toiminta päättyy, Kelalla tai valtiolla ei ole mitään velvollisuutta tai tarvetta ottaa koppia. Siksi on perusteetonta sanoa, että "Kela lopettaa Reuman", sillä kyseessä ovat Raumasäätiön sisäsyntyiset tekijät ja sopeutumiskyvyn puute.

Sen sijaan se tietty erikoisosaaminen ja tutkimus joka Reumassa on tulee kerätä talteen. Ainoa tapa jolla Reumaa voi edes kuvitella pelastettavan, on sen toiminnan karsiminen ja tehostaminen erikoishoidoiksi, ja sen ulkopuolelle kuuluva perustevreydenhoito pitää karsia pois.

On olennaista, että jokaisen keskussairaalan alueella kyetään antamaan reumapotilaille asianmukaista hoitoa sen sijaan, että hoitoa pitäisi lähteä hakemaan toiselta puolelta Suomea.

"– Reuman hoito on kokonaisuudessaan kehittynyt viime vuosina niin paljon, että sairaalapaikkoja ei juurikaan tarvita."
"– Heinolan reumasairaala on palvellut viime aikoina enää lähinnä alueellisesti"

" valtakunnallisten erikoissairaaloiden aika on auttamattomasti ohi. Vuonna 1972 on ensimmäisen kerran pohdittu sitä, että Reumasairaalan asema muuttuu, kun keskussairaalapiirit oppivat hoitamaan reumapotilaat ja yliopistot kouluttamaan lääkärinsä"

Reuman ajoi nykytilaansa omistajiensa sokeus ja kykenemättömyys sopeuttaa toimintaansa vastaamaan tarpeita. Sen sijaan se on pyrkinyt jääräpäisesti ylläpitomään toimintojaan ennallaan ja vaatimaan sille ulkopuolista rahoitusta.