VETOOMUS KRISTILLISTEN AAMUHARTAUKSIEN PUOLESTA RADIOSSA

Jouni Turtiainen, kirkkoherra (Espoonlahti)
Vieras

/ #13 Vuoropuhelua vai synkretismiä?

10.10.2011 09:31

"Aamuhartaus"-nimi lienee peräisin kristillisestä kielenkäytöstä ja perinteestä. Se olisi siis radio-ohjelmissa vastaisuudessa muutettava joksikin muuksi, jotta se kelpaisi muille uskontokunnille. Muutoin synkretismin vaara on ilmeinen (uskonnot ja aatteet sekoittuvat keskenään uskontopuheeksi, josta ei enää erota kenenkään omaa viestiä). Viisautta olisi jättää "aamu- ja iltahartaudet" kristillisten kirkkojen omiksi ohjelmiksi ja tarjota muille uskonnoille jokin toinen foorumi oman sanomansa esille tuomiseen. Tämä olisi mielestäni koko kansaa palvelevan Yleisradioyhtiön tehtävä: tarjota jokaiselle uskontoryhmälle foorumi, mutta uskontoja ja niiden sanomaa sekoittamalla. Vuoropuhelu ja suvaitsevaisuuden edistäminen ovat asia erikseen. Ne eivät onnistu uskontojen tarjontaa sekoittamalla, vaan jokaisen omaa identiteettiä korostamalla. Sellainen "demokratia" on jopa vaarallista, jossa kansan enemmistön ääni ja perinne hukkuvat uusien, "muka-suvaitsevien" aatteiden alle. Kummallista, jos entinen piispa ei tätä kansanedustajana ja YLE:n hallintoneuvoston jäsenenä itse huomaa.