Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #75

22.02.2007 18:55

"Sudet hakevat yhä useammin syötävänsä pihoista ihmisten seasta. Koska on ensimmäisen lapsen vuoro?"

On se kummaa tuo pirujen seinille maalailu..ihmettelen että eikös susivihaajienkin tulisi ajatella juuri toisinpäin, eli "ei tule ihmisuhria"...turhaa pelon lietsontaa tuollaiset kommentit.

"Taanoin tuli televisiosta todella röyhkeä MOT-ohjelma missä susifanaatikot pistivät meitä halvalla, tekivät meistä ymmärtämättömiä, tyhmiä."

Mitenkä MOTissa pistivät halvalla teikäläisiä? Ymmärtämättömiä ovat jotkut tietyssä mielessä, kun ajattelevat niin yksioikoisesti ja lyhytnäköisesti tyyliin "Susi ei hyödytä minua ja siitä tulee (mukamas paljonkin) taloudellista tappiota valtiolle ja susi aiheuttaa ongelmia, joiden ehkäisemiseksi ilman asetta emme viitsi tehdä yhtään lisätöitä. Susia ei siis tarvita mihinkään." Koskaan eivät tietyt teikäläiset osaa ajetlla muuta kuin rahaa ja omaa hyötyä. Kukaan ei koskaan ajattele "susi kuuluu luontoon muiden luontokappaleiden kanssa ja sillä on oma tehtävänsä siellä. Jos susi hävitetään, kukaan ei tiedä tarkkaan miten käy millekin asialle. Kaikesta ei tarvitse hyötyä tai muuten vain saada rahaa."

"Poronhoito ja koiraharrastus on näköjään syytä lopettaa, elleivät eläimemme sopeudu susien joukkoon. Jo vuonna 2003 annoimme varoituksia perustuen susi kannan laajenemiseen, synkkä tulevaisuus oli silloin jo nähtävillä. Nyt on kielteiset kannanotot susista lisääntyneet, mutta ne päättyvät vieläkin ikään kuin anteeksipyyntöön sanotusta. "Sudet kuuluvat suomalaiseen erämaaluontoon. mutta ei pihoihin."
Tottuus tässä on kuitenkin se. _Sutta ei voi mitenkään täysin poistaa sauomalaisesta luonnosta eikä se ole uhanalainen, sillä se on kuin rotta, joka on kestänyt vuosisataisen pyynnin tapporahoineen ja heti pyynnin herpaannuttua se on taas heti tulemassa ihmisten silmille."

Porotaloutta voidaan muuttaa. Ei kannata itkeä eläintensä vuoksi jos ne juoksevat puolivilleinä metsissä kuin tarjottimella pedoille. Itkevät vain rahan perään : lisää rahaa, ei me saada tarpeeksi..
Koiria voi suojella monin eri tavoin, joita en ala nyt taas kerran luettelemaan tässä näin. Sen vain sanon, että mikään ei ole koskaan riskitöntä, eikä pidäkään. Mitä elämä olisi jos kaikki kävisi helposti?

Mikä tuossa on, kun jotkut eivät käsitä uhanalainen-sanaa tai sen tarkoitusta. Jankkaavat vain ettei susi ole uhanalainen. Kaikilla luonnonsuojelun perusteilla susi on uhanalainen.
Rottaan on tyhmää verrata sutta, koska rotta lisääntyy aivan hirveätä tahtia ja sen takia myös sopeutuu eri tilanteisiin ja ravintoon loistavalla menestyksellä ja nopeudella, kun taas susi lisääntyy kerran vuodessa ja tekee vain muutaman pennun, joista ennen ensimmäistä ikävuotta joka tapauksessa kuolee muutama.