Kuntakentän ääntä kuultava

Pyhtään Pekka

/ #187 ”Toyota-piirimyyjiä on 80 - kuntien määräksi riittäisi sama”

27.10.2011 15:26

Ex-ministeri ja Pyhtään kunnanjohtaja Kari Häkämies pohtii mikä on Suomen kuntien oikea määrä

Kuntauudistus ja kuntien vähentäminen on nykyhallituksen hankala paikka. Kunnat hoitavat asukkaansa kehdosta hautaan. Siksi asia on niin vaikea , pohtii ex-ministeri ja moninkertainen kuntajohtaja Kari Häkämies torstaisen Kauppalehti Option haastattelussa.
Mistä erilaisia numeroita kuntien määrästä sitten tulee? Nyt kuntia on 336 kappaletta.

– Joskus on sanottu, että sata on sopiva määrä. Toinen luku on 80. Se on Suomen Toyota-piirimyyjien määrä, heittää Häkämies.

Häkämiehen mukaan logiikka ja perusteet kuntien määrän vähentämiseen ovat selvät. Nyt halutaan luoda vahvat peruskunnat, jotka selviävät vanhusten- ja terveydenhuollosta. Myös byrokratiaa pyritään vähentämään.

– Jos joku väittää, ettei asiassa ole puoluepolitiikkaa, hän on väärässä. Poliittisilla puolueilla on myös oikeus asiaan. Tieteellisesti ei ole laskettu, mikä on oikea kuntamäärä Suomeen.

Kuntaliitoksissa palveluilla on taipumus karata aina suurimpaan liitosyksikköön. Tämän myöntää Häkämieskin. Hän tosin sanoo myös, ettei karkaaminen ole väistämätöntä. Hän muistuttaa, että monet kunnat ovat ajautuneet palvelumahdollisuuksissaan jo tiensä päähän. Niillä ei ole enää kohta vaihtoehtoa säilyä itsenäisenä.

Jätti-Helsingin muodostaminen näyttäisi Häkämiehestä järkevältä. Hän tosin sanoo katsovansa asiaa ulkopuolelta ja jättää varauksia:

– En usko, että espoolaiset haluavat liittyä Helsinkiin. Häkämiehen omaa Pyhtään kuntaa uhkaa liitos Kotkan suurkuntaan. Hän sanoo, että Pyhtään taloudellinen tilanne ei ole huono. Maakuntasarjassa kunta pärjää edelleen omillaan.

Varatuomari Kari Häkämies on ollut kokoomuslainen poliitikko, kansanedustaja, oikeusministeri, sisäministeri, sisäministeriön kansliapäällikkö ja monen kerroksen kuntavirkamies. Hän on ollut suuren Kuopion kaupunginjohtajana. Nyt hän pienen Pyhtään kunnanjohtaja. Viime vuosina hän on kirjoittanut kaksi jännäriä. Kolmas ilmestyy en vuonna.

– Se on työnimeltään Poliittinen ruumis. Se ei ole elämäkerta.