Kuntakentän ääntä kuultava

HJ56

/ #197

10.11.2011 19:31

Hyväksyn vapaaehtoiset kuntaliitokset, mutta keskushallinnon taholta tuleva sanelu ei kuulu demokratiaan vaan diktatuuriin. On syytä myös tarkastella, miten palvelut ovat säilyneet entisissä kuntakeskuksissa. Joissakin on nopea alasasjo aloitettu jo muutaman kuukauden kuluttua, toisissa hiipuminen on tapahtunut kymmenien vuosien kuluessa, kuten monissa edelleen itsenäisen kunnan kirjoissa olevissa maaseutukunnissa. Valtion hallinnon palvelut ovat lisäksi supistuneet monissa pienissä maaseutukaupungin aseman saavuttaneissa kunnissa mm. verotoimistot, poliisipalvelut j.n.e. Tämä keskittämispolitiikan itsepäinen jatkaminen asettaa kansalaisia yhä eriarvoisempaan asemaan asuinpaikasta riippuen, ja rikkoo räikeällä tavalla perusoikeuksia, mitä valtiovalta perustuslain mukaan on luvannut suojella. Samalla vaikeutetaan myös pienyrittäjien asemaa suhteessa suuriin yksiköihin, joista osa kuitenkin siirtää toimintansa ja työpaikat toiseen maanosaan. Suunniteltu polttoaineveron korostus vuoden vaihteessa nostaa kaikkia kustannuksia entisestään. Pitääkö seuraavaksi nostaa esiin autoverokapina ???