Superfood

penkkiurheilija

/ #117 voi urheilija parkoja

11.11.2011 08:02

Voiko Eviran kieltää yksityishenkilöä esiintymästä elintarvikemainoksessa?

Tämän eduskunnan (tai kuka sen nyt sitten valtion puolelta on) tulisi tutkia rikkooko Evira YK:n Kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimuksen 19 artiklaa.

Artiklassa säädetään, että
1. Jokaisella on oikeus mielipiteen vapauteen ilman ulkopuolista puuttumista.
2. Jokaisella on sananvapaus; tämä oikeus sisältää vapauden hankkia, vastaanottaa ja levittää kaikenlaisia tietoja ja ajatuksia riippumatta alueellisista rajoista joko suullisesti, kirjallisesti tai painettuna taiteellisessa muodossa tahi muulla hänen valitsemallaan tavalla.
3. Edellisessä kohdassa tarkoitettujen vapauksien käyttö merkitsee erityisiä velvollisuuksia ja erityistä vastuuta. Se voidaan sen tähden saattaa tiettyjen rajoitusten alaiseksi, mutta näiden tulee olla laissa säädettyjä ja sellaisia, jotka ovat välttämättömiä 1) toisten henkilöiden oikeuksien tai maineen kunnioittamiseksi, 2) valtion turvallisuuden tai yleisen järjestyksen ("ordre public"), terveydenhoidon tai moraalin suojelemiseksi.

Eikö riittäisi, että mainoksessa esiintyvä henkilö todistuksella osoittaa mainonnasta vastaavalla yritykselle tai taholle, että hänen mainonnassa esittämät väitteet ovat hänen omia mielipiteitä. Tämä todistaminen siltä varalta, että Eviran näitä asioita yritykseltä ryhtyy penäämään.

Nyt Eviran harjoittama toiminta ainakin hipoo mielipiteen ja sananvapauden rajoja, jos ei sitten peräti riko niitä.

Lisäksihän Evira on viemässä leivän monelta urheilijalta, joiden harjoittelumahdollisuudet perustuvat yritysten rahoitukseen. Sillä vaikka urheilija ei ylistäkään elintarviketta sanoin, niin eikö jo pelkän mainoksen pitäminen näkyvillä on osoitus urheilijan suosituksesta valmistetta kohtaan ja näin kiellettyä. Evirahan on ilmoittanut, että myös mielikuvien antaminen on kielletty ja eikö juuri urheilija ole mielikuva terveistä elämäntavoista. Siksihän esim. roskaruokayritykset suosivat urheilijoiden käyttämistä mainoksissa ja nehän jatkossakin ovat sallittuja.

Jos Eviran tulkinta säilyy, niin yrityksen ainakin tulee huomioida sponsorisopimuksissa se, että sponsorirahat voidaan periä urheilijalta takaisin, jos Evira kieltää urheilijan ja tuotteen yhdessä esiintymisen.