Superfood

/ #122 Duodecim Tutkimuksille asetettavat vaatimukset

11.11.2011 20:52

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim

Kaikissa funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimuksissa tulee noudattaa hyvän tieteellisen tutkimuskäytännön periaatteita ja julkaisukäytäntöä. Tutkimuksen on oltava hyvin suunniteltu ja sen on perustuttava tieteellisiin hypoteeseihin. Tämä koskee myös tuotteiden testausta. Tutkimuksen on oltava asetelmaltaan satunnaistettu ja kontrolloitu ja mahdollisuuksien mukaan sokkoutettu. Tulokset analysoidaan ja raportoidaan alkuperäisen tutkimusasetelman mukaan. Raporteissa pitää kuvata selkeästi tutkitut tuotteet tai ainesosat, niiden koostumus ja määrä sekä taustaruokavalio (Sandström 1995). Koska funktionaalisten elintarvikkeiden kehitykseen liittyy huomattavia taloudellisia intressejä, on erityistä huomiota kiinnitettävä tutkimusten puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen. Tutkimukset tulee tehdä useissa toisistaan riippumattomissa tutkimuslaitoksissa tai yksiköissä.Alkuperäistutkimuksia julkaisevilla lehdillä on myös vastuu julkaisuista, niiden taustasta ja kirjoittajien ilmoittamisesta (Voipio-Pulkki ym. 2000).

JAAKKO MURSUN siteeraama "vitamiinitutkimus" LOKAKUU 2011

ei täytä vaatimattomimpiakaan tieteelliselle tutkimukselle asetettuja vaatimuksia. Siinä 62-84-vuotiailta naisilta kysyttiin kolme kertaa 22- vuoden aikana heidän ravintotottumuksiaan. Tieteelliset kriteerit täyttävässä tutkimuksessa olisi naiset pitänyt kaltaistaa kahteen samanlaiseen ryhmään, joista toinen olisi saanut tutkittavia ravintolisiä ja toinen lumevalmisteita. Tässä tutkimuksessa ei tehty mitään verianalyysejä, jotta olisi nähty ravintolisien vaikutuksia vereen. Jaakko Mursun työryhmä ei selvittänyt sitä, olivatko ravintolisiä käyttäneet sairaampia – ja siksi alttiimpia kuolemaan – kuin ei-käyttäjät tai söivätkö naiset esim. kolesterolia alentavia lääkkeitä? Tiedot perustuvat siis henkilöiden omiin ilmoituksiin, eikä tutkijoilla ole todellista tietoa siitä, mitä, kuinka paljon ja kuinka kauan naiset olivat käyttäneet. Jos luontaistuoteala toisi vastaavanlaisesti tehtyjä tutkimuksia julki ja väittäisi niitä luotettaviksi naurettaisiin niille.

Suomalaisille tutkijoille ja lääkäreille tämä Mursun tutkimus näytti hyvin kelpaavan, ilman kritiikkiä. Vastuusta ei ollut tietokaan.