Keskuspuistoa ei saa supistaa

Vieras

/ #1

05.09.2016 11:00

Keskuspuisto on kaupungin keuhkot ja rajaton ilon aihe ulkoileville kaupunkilaisille. Keskuspuistossa on myös ainoa Helsingin seudun pieneläinten hautausmaa. Keskuspuistoa on nakerrettu jo kymmenien vuosikymmenten ajan, mutta meidän on taisteltava sen puolesta, jotta tulevatkin sukupolvet voivat nauttia sen rauhoittavasta vaikutuksesta kiireisen elämän rytmin keskellä.
Kaupunkia on viime vuosina rakennettu ja edelleen rakennetaan tiiviisti ja samalla unohdettu se että ihminen tarvitsee myös rauhoittavia luontoelementtejä kaupunki tilaan. Vielä 1950 - luvulla vannottiin puutarhakaupunkimalliin, jossa luontoa jätettiin talojen väliin tuomaan vehreyttä ja rauhaa kaupungin arkeen. Tätä arkkitehtuuria tultiin maailmalta tänne ihastelemaan. Lapsille oli mahdollista leikkiä omilla pihoillaan vehreyden keskellä, vaikka taloyhtiöt saattoivat olla korkeitakin. Samoin ikkunanäkymätkin olivat rauhoittavampia, kuin nykyiset suoraan naapuritalon vastapäisiin ikkunoihin aukeavat näkymät, jotka rajaavat entisestään sisätilan neliöitä.
Huolehditaan yhdessä että keskuspuisto säilytetään jälkipolville mahdollisimman koskemattomana, silloin myös kaupunki lapsilla on mahdollista kohdata koko luonto moninaisuudessaan aivan kotikaupunkinsa sydämessä.