Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Myyryläinen
Vieras

/ #234 229:lle Vieraalle ja Mikalle

25.08.2010 08:40

Vieras kirjoitti (229.): "Kyllä hyvinkin tiedän mitä Israel raamatussa tarkoittaa mutta itse et taida tietää, ku et osannut vastat."

Ymmärtäisin kysymyksesi tarkoituksen paremmin jos et itse tietäisi mutta jos tiedät niin luulisi riittävän vastaukseksi, että minäkin tiedän. Ja tiedän myös tuon merkityksen seuraukset muille alueella asuville kansoille vielä tänäkin päivänä. (m.m. Raamatun viestit ”menkää ja tappakaa...”).

Vieras kirjoitti (229.): "Etkö tiedä, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen."

Toki tiedän kristinopin niin väittävän.  Sen kai pitäisi tarkoittaa, että ihminen olisi Jahven kaltainen, kaikkivaltias luoja?  Jos ei ole niin joko Jahve narraa tai epäonnistui.

Vieras kirjoitti (229.): "Mutta nämä ihmiset olivat niin uteliaita, että halusivat tietää hyvän ja pahan. Niin tuli paha käärme ja tarjosi omenan hyvän ja pahan tiedon puusta. "

Siis Jahven luoma oma kuvansa ei toiminutkaan kuten Jahve olisi halunnut?  Epäonnistumineko Jahvelta vai oliko tarkoituskin luoda olentoja joiden kohtaloilla voi leikkiä?  Oliko siis Jahve narrannut tuossa omakuva-letkauksessa vai tumpelo luomistyössä?

Vieras kirjoitti (229.): "Ne jotka tahtovat elää Jumalan yhteydessä heitä ei tarvitse rankaista. Mutta ne jotka eivät tahdo totella Häntä, vetää heitä puoleensa muutamia kertoja elämän aikana."

Kuka sen oman tahdon on ihmiselle luonut?  Eikös mallinne väitä, että kaikkivaltias Jahve? ... ja omaksi kuvakseen?  Ihmisen epäonnistuminen on siis Jahven syytä, miksi hän rankaisee siitä meitä ja niitä sivullisia joille me pahaa teemme?

Vieras kirjoitti (229.): "Mutta onneksi minun ei tarvitse miettiä kaiken laisia teorioita miksi Jumala tekee niin kuin tekee."

Onhan toki paljon helpompaa heittäytyä vain uskomaan mutta ehkä kuitenkin kannattaisi miettiä ennenkuin uskoo ihan mitä tahansa.

Mika väittää (230.) Suomea sekulaariksi demokratiaksi.  Olen samaa mieltä, että lainsäädäntömme ei väitä meitä, enää, kristityiksi mutta en sanoisi, että ollaan kehityksessä vielä noin edistyneitä.  Toki olemme sinne päin viimeiset reilu sata vuotta saaneet mennä mutta vieläkin on tehtävää kummassakin asiassa, sekä sekulaarisuudessa että demokratiassa.  Meillä on lainsäädännössämme vielä aivan liikaa kytköksiä kristinuskon kahteen eri lahkoon.  Koulujen uskonnonopetus on yksi sellainen.  Muita ovat m.m. ev.lut. ja ort. kirkkojen erityisasema lainsäädännössä, valtiojohdon symboliset kytkökset ev.lut.kirkkoon j.n.e.  Pitkällä toki ollaan mutta vielä on tekemistä ennenkuin kaikki uskontojen kahleet on niskastamme kirvonneet ja voisimme elää humaania ja hyvää elämää.