Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Mika
Vieras

/ #236 Re: 229:lle Vieraalle ja Mikalle

25.08.2010 14:26

#234: Myyryläinen - 229:lle Vieraalle ja Mikalle

Ihan oikeassa olet Myyräläinen siinä että tekemistä on vielä. Pointtini tosiaan oli, että lain mukaan suomi ei ole minkään sortin teokratia, niinkuin osa sakista tuntuu täällä vakavalla naamalla edelleen väittävän.

Kirkoilta tulisi verotusoikeus poistaa ja korvata jonkinlaisella jäsenaksulla, kuten muillakin yhdistyksillä, tai sitten kaikille yhteisöille tulisi sallia mahdollisuus verotukseen.

Lisäksi uskonnon doktriinin opetus ei kuulu yleissivistävän oppilaitoksen (koulun) toimenkuvaan. Uskonnonopetus tulisikin jättää kirkon, rippikoulun ja vanhempien vapaavalintaiseksi tehtäväksi. Muut osa-alueet nykyisesti uskonnonopetuksesta voidaan aivan hyvin sulauttaa yhteyskuntaoppiin/filosofiaan ja elämänkatsomustietoon, sekä historiaan ja nyt mahdolisesti ala-asteelle uutena tulevaan etiikkaan.

Koulun tehtävä on jakaa tietoa ja kasvattaa, mutta koska uskonnolliset näkökulmat ovat henkilökohtaisia, ei niitä tulisi opettaa kaikille koulun toimesta, kirkko on olemassa tätä tarkoitusta varten niille jotka siihen kuuluvat. Eri uskontojen eroista ja historiasta kuuluu toki kertoa, mutta nykyisen kaltainen tunnustuksellinen opetus ei kuulu kouluun sivistyneessä valtiossa.

Yleensä en ole yhdysvaltalaisen politiikan ystävä, mutta tässä suhteessa Suomen olisi hyvä ottaa mallia yhdysvaltojen perustuslain ensimmäisestä lisäyksestä, jonka ns. establisment clausea Yhdysvaltain korkein oikeus on tulkinnut seuraavasti (jutussa Everson v. Board of Education ):

"The "establishment of religion" clause of the First Amendment means at least this: Neither a state nor the federal government can set up a church. Neither can pass laws which aid one religion, aid all religions, or prefer one religion over another. Neither can force nor influence a person to go to or to remain away from church against his will or force him to profess a belief or disbelief in any religion. No person can be punished for entertaining or professing religious beliefs or disbeliefs, for church attendance or non-attendance. No tax in any amount, large or small, can be levied to support any religious activities or institutions, whatever they may be called, or whatever form they may adopt to teach or practice religion. Neither a state nor the Federal Government can, openly or secretly, participate in the affairs of any religious organizations or groups and vice versa. In the words of Jefferson, the clause against establishment of religion by law was intended to erect "a wall of separation between church and State."

Kaikenkaikkiaan kuitenkin mukava nähdä että täällä on muitakin jotka näkevät asian järkevästi eivätkä oman dogmansa sokeisemina halua valtion tuputtavan jeesuksen sanaa kaikkien kurkusta alas ja korosta suomen kirsitillisyyttä vaikka tosiassa Suomessa kirkon jäsenten määrä on jatkuvassa laskussa ja tätä tahtia 10 vuoden kuluttua uskovaiset ovat vähemmistössä pääkaupunkiseudulla. Jäsenmäärän/uskonnon painoarvon lasku ei myöskään ole korreloinut rikollisuuden nousun tai koulutustason laskun kanssa positiivisesti, joten puheet siitä, että maallistuminen heikentäisi suomalaisen nuorison tietotasoa tai aiheuttaisi muuta sekasortoa ovat täysin perusteetonta propagandaa.