EI "Huippuyliopistolle"

Espoo

/ #1

02.03.2007 14:13

Ajattelin kommentoida muutamaa adressissa esitettyä väitettä, jotka mielestäni eivät selkeästi pidä paikkaansa. Osasta muitakin kohtia olen eri mieltä, mutta kukin kokee asiat haluamallaan tavalla. Mielestäni adressin allekirjoittajia ei kuitenkaan saisi johtaa harhaan vain saadakseen lisää allekirjoittajia.

1. Esitys asettuu voimakkaasti tukemaan lukukausimaksujen käyttöönottoa ETA-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.

Lukukausimaksut on mainittu kyllä esityksessä mitä en haluakaan puolustella. Esityksessä ei kuitenkaan tueta lukukausimaksuja voimakkaasti, vaan lukukausimaksut on jätetty pääsääntöisesti selvityksen ulkopuolelle. Selvityksessä sanotaan että lukukausimaksuista pitää tehdä yleinen, koko yliopistolaitosta koskeva päätös. Joko puolesta tai vastaan.

2. Yksityisen oikeushenkilön asema olisi liian radikaali irtiotto valtiosta.

Tämä on toki mielipide, mutta muistuttaisin ihmisiä mm. Suomen ylioppilaskuntien liiton ja yliopistojen kannattavan yliopistojen oikeushenkilö-asenaa.