Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Rakastan faktaa
Vieras

/ #247 Arvopöytä ei jää tyhjäksi

30.08.2010 21:13

Edellinen kommentti oli  hiustenhalkomista:)

Edelleenkin on  faktaa, että vanhemmat voivat valita oppilaalleen myös elämänkatsomuksen, kuten viestin 245 taulukoistakin voi lukea.  Kuitenkin suuri valtaosa vanhemmista haluaa oppilaansa kristillisen uskonnonopetuk-sen piiriin, kuten samasta taulukosta voi päätellä.

Eipä siellä opetuksessa tehdä mitään jakoa, kuka mistäkin lähtökohdista uskonnonopetukseen tulee. Eipä voida edellyttää edes opettajalta, että kuuluisi ko uskonnon piiriin - kunhan opettaa ko uskonnon tunnustusta ja opetussunnitelmaa kunnioittaen. Vuosien kokemuksella voin sanoa, että alakoulun opetussuunnitelma antaa eväitä tutustua omaan uskontoonsa - mikä onkin oleellista. Myöhemmin opinpolulla tulee oppiaineessa sisältöjä, jotka antavat eväitä "toisten" uskontojen tuntemiseen ja kunnioittamiseen. Tämä järjestys on ihan yes, päivänselvää.

Olen oppinut arvostamaan kristillisiä juuriani juuri monikulttuurisessa yhteisössä, kansainvälisesti kirjavas-sa metropolissa, jossa lähivyöhykkeellä tulee hyökyaallon tavoin vastaan uskontojen kirjo. Hyvin lyhyessä ajassa huomaa olevansa keskustemassa uskonnollisista teemoista. Omat arvot tulevat puntaroiduksi. Kansainvälistyvissä ja monikulttuurisissa kuvioissa on itsestäänselvyys,  että uskonnolliset arvot ovat tärkeä osa  "toisten" identiteettiä. Tällaiseen kohtaamiseen erityisesti uusi sukupolvi tarvitsee peruseväitä oman identiteetin rakentamiseen. Tässä arvopohjaa luova uskonnonopetus on ykkösaine! Kristillisestä arvopohjas-ta ja pelinsäännöistä voi löytää asenteet myös "toiseuden" kunnioittamiseen. Kuitenkaan ei tarvitse tulla ylikävellyksi. Meillä ei todellakaan ole varaa jättää arvopöytää tyhjäksi, sillä kyllä pöydän isännäksi on jo nyt ehdokkaita.

Uskonnonopetuksesta voi löytää juuret elämälleen ja vastauksia suuriinkin kysymyksiin: Kuka minä olen? Mihin olen matkalla? Onko elämälle pelinsääntöjä? Olenko ainutlaatuinen vai vain molekyylikasauma, sattuman tulos? Mitä kuoleman jälkeen? Eettiset ainekset sisältyvät jo nyt katsomusaineiden opetussuunnitelmiin. niitä ei tarvitse nyt alkaa ottamaan irti yhteyksistään (=  laittamaan a-teistisiin kehyksiin). Se olisi absurdia.