Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Kristiina Korhonen
Kuopio

/ #83

03.03.2007 21:18

"Poronhoito ja koiraharrastus on näköjään syytä lopettaa, elleivät eläimemme sopeudu susien joukkoon."

Väärin. Poronhoito on syytä lopettaa siksi, että se ei kannata vaan on negatiivista tuottoa tekevää maataloutta.

Jos Pohjois-Ruotsissa keskimääräinen vuosituotto on poronhoitajalle 338 euroa vuodessa, niin onpa todellakin kannattavaa, tuskin se on Suomessa kovinkaan paljon tuottoisampaa. Siihen päälle se, että 60% vuosituotosta tulee korvauksista ja tuista eikä siihen ole vielä laskettu mukaan porotalouden aiheuttamaa kuormitusta ympäristölle.

Tällä hetkellä liikennekin tappaa poroja enemmän kuin pedot yhteensä ja nimenomaan pedoT. Poroja saalistavat ravinnokseen muutkin kuin sudet, kuten varmaan hyvin tiedättekin. Kummasti vain puheista kuitenkin unohtuvat ahmat, ilvekset ja karhut, kaikki on vain suden tekemää.

Poro on samalla lailla kesytetty hyötyeläin kuten lehmä tai vuohi, mutta eipä noita itsekseen päästetä oman onnensa nojaa kulkemaan jopa ihmisten takapihoilla ja sitten itketä, kun vahinkoja tapahtuukin.

Ja mitä tulee perinteisiin elinkeinoihin, niin kulttuuri ja maailma muuttuu. Suomalaisten perinteinen elinkeino on ollut tervankeitto, paljonpa sitäkin enää harrastetaan.