Pakkoruotsin kustannukset

Pentti R. Kaattari
Vieras

/ #3 Ruotsin kieltä sille, joka sitä herkkua haluaa tai tarvitsee.

02.09.2010 14:14

Siinäpä sitä onkin jo ihan tarpeeksi sanottu ja kattaa koko aiheen, mutta sanottakoon vielä, että meikä poika kun asusti Pohjois Savossa, niin siellä oli   1940  luvulla  eräs  Karoliina  (75) ja se tyttöpä puhui jo aikamoista ruotti. NOina aikoina suomalainen rahvas oli  päässäyt piikomaan ja papin kyytiin  sekä myös isojen metsäfirmojen palvelukseen - pöllin sahaajiksi - näissä yhteyksissä olivat sitten kuullet kun "betrefolk" puhua pölöpötti ruottia, niin siitä sitten jäi lukuisia sanoja mieleen, joita sitten tietenkin "kiännettiin" savoksi, siinä sitten tuli suomeen sanoja - kuten lyökki, hantuuki, purttuuki, nästuuki, kirkkoveärti ym.

Sitten kun tulin Espooseen ja rupesin vähän ymmärtämään "esbo-svenskaa" niin huomasin,että olihan minulla jo aikamoinen sanavarasto alitajunnassa ja tajusin sillä perusteella ainakin 50 -60 sanan merkityksen. No se oli silloin ja iltakoulussa opin lisää eikä sitä mitenkääön pakolliseksi sitä ruåttia käsitetty - ja onhan se jotain, että tänäänkin ymmärtää maksukortillessa telkkarissa ymmärtää FACTA:n ruotsia, joka onkin hyvää ruotsia - ei skånea.

Se taas on toinen asia mitä tänään ruotsin opetuksessa tarkoitetaan, sillä eihän sitä tarvita Itä-Suomessa eikä enää kovinkaan monella paikkakunnalla. Se taas on naurettavaa, että ruåttinkieleiset "raha-piispat" ovat ryhtyneet vastahyökkäykseen suomalaisia vastaan. Onhan se selvää, että ruåttinkieliset  päättäjät suunnittelevat kaikki sellaiset lakiuudistukset ja uudet lait - kuten ovat ulkomaalaislaki ja kielilaki (hyväksytty eduskunnassa 197 - 3) ???  on ollut eduskunnassa tosi kovakalloja silloin kun näitä lakeja hyväksyttiin..

Ulkomaalaislain alkulauseessa on  MINUN  mielestäni sellainen viesti, että  ... kaikki maahantunkijat joutuvat rasismin kohteeksi täällä heti ja kuka sitä sitten tekee niin , no eihän täällä ole muita kuin suomalaiset - vauvoista mummoihin ja vaareihin vaikka eivät näitä koskaan nähneetkään ko moniosaajia ym  ym .  Näin ollen on suorastaan älytöntä tuollainen touhuilu - onhan ne saaneet taas hankenin 12 milj. euron "yhteisvastuukeräyksen" täyteen ja samalla Suomen veronmaksajat maksavat tästä johtuen tupla valtionavustuksen ruåttalaiselle "kulttuurin alttarille".

No nyt lopetetaan - taisin lipsahtaa vähän pitkälle näissä mietteissä.Siis  siis sanotaan:

EI  -  PAKKO-RUÅTTILLE !!!