Seis hyvitysmaksun laajentamiselle!

-.-

/ #158 Hyvitysmaksun pitäisi olla perustuslain vastainen

02.12.2011 15:09

Sakotetaanko sinua kaupassa siitä, että sinulla on MAHDOLLISUUS varastaa? Ei ainakaan minua. Entä joudutko maksamaan joka vuosi ylinopeussakon, koska sinulla on auto, jolla on MAHDOLLISUUS ajaa ylinopeutta? Et taida.

Entä sitten, jos sinulla on laite, jolla on MAHDOLLISUUS kopioida tekijänoikeuksien alaista materiaalia, joudutko maksamaan? Valitettavasti kyllä joudut... ja joka vuosi tätä kasettiveroa laajennetaan ja korotetaan.

Ymmärtäisin, että hyvitysmaksussa olisi ideaa, jos tosiaan yksityinen kopiointi olisi sallittua. Mutta - kiitos Lex Karpelan - ei aina ole. Uudistetussa tekijänoikeuslaissa sanotaan, että kopiosuojauksen kiertäminen ei ole sallittua. Siinä meni viimeinenkin peruste hyvitysmaksulta.

Oikeastaan tuon hyvitysmaksun voisi poistaa kokonaan, niin kuin tuon kopiosuojauspykälän. Ne ovat modernin digiyhteiskunnan kehityksen jarruja. Jopa puolet tyhjän CD-levyn hinnasta tulee hyvitysmaksusta, mitä järkeä? Tai sitten: DVD-elokuvien toistaminen on laitonta Linux-käyttöjärjestelmillä, koska kopiosuojaus puretaan silloin murtamalla se; ei ole mitään syytä, että tämä olisi laitonta, koska onhan DVD-elokuvasta maksettu täysi hinta, kun se on ostettu kaupasta.

On outoa, että muusikot perustelevat hyvitysmaksua toimeentulollaan. Hekin ovat vain yrittäjiä. Vai pitäisikö perustaa uusi supermarket-vero, jotta leipureiden toimeentulo taattaisiin, kun leipä ostetaan nykyään marketista eikä leipomosta? Tai uusi vero, jolla taattaisiin puhelinmyyntiyritysten tulot? Tai uusi vero, jolla taataan Yrjö-yksityisyrittäjän toimeentulo?

Olisi myös kiinnostavaa tietää, kuinka monta prosenttia hyvitysmaksusta jää muusikoille käteen, ja mikä osa menee Teostomafialle. Taitavat jäädä myös nuo pienet muusikot alakynteen tuossa hyvitysmaksun jaossa.