Kurkisuon puolesta: Hyvinkään Kytäjällä 600 hehtaarin Kurkisuo on uhattuna

kirkkonummi

/ #1

06.03.2007 22:41

Käykääpä turvesoiden vastustajat allekirjoittamassa lannanpolttoadressi. Hevostalleja tulee koko ajan lisää Uudellemaalle ja Etelä-Suomeen (Suomen hevosmäärä kasvaa 1000 eläimellä vuodessa). Ainoa järjellinen kuivikevaihtoehto tällä hetkellä on turve, jota raahataan talleille huomattavienkin matkojen takaa.

Turpeen ainutlaatuisuus kuivikkeena muodostuu sen erinomaisesta kosteuden ja ammoniakin sitomiskyvystä ja etenkin siitä, että se on ainoa kuivike, joka maatuu jopa kuukaudessa peltoon levitettävään muotoon (eli kuivikekäyttö on vain välivaihe ja lopullinen osoite on maanparannus).

Muista kuivikevaihtoehdoista käyttökelpoisin olisi puru, mutta sen käyttöä rajoittaa tällä hetkellä suuret loppusijoitusongelmat. Lue lisää:
Jos purulannasta tulisi energiakäytön jälkeen haluttua tavaraa, saattaisi moni talli vaihtaa turpeet huomattavasti valoisampiin purukuivikkeisiin (eikä uusia turpeenottopaikkoja tarvittaisi ainakaan hevostalouden tarpeisiin).