Pro Kitisenranta (2)

Tornio

/ #6

10.03.2007 01:23

Kitisenrannassa on kysymys sivistyksestä ja kulttuurista. Ja tietysti päättäjien piittamattomuudesta lasten terveyttä kohtaan. Paljon sivistystä ja kouluoppia kitisenrannan seinät ovat vuosikymmeniensä aikana saaneet jakaa; me kansakoulun käyneet ja myöhemmin nämä nuoremmat peruskoulun sukupolvet. Kulttuurihistoriallisesti merkittävä rakennus, joka elokuvajuhlien ansiosta on tullut käsitteeksi elokuvan tekijöiden ja harrastajien piirissä.

Samuel Fuller, Michael Powell, Scorsesen hovileikkaaja Thelma Shoonmaker, puhumattakaan Francis Ford Coppolasta ja monista muista elokuvamaailman tähtinimistä. He ovat istuneet Kitisenrannan juhlasalin oransseilla muovituoleilla kaiken kansan keskellä. Siinä samassa voimistelusalissa jossa Alanamman Paula löi tampuriinia ja met tytöt yritimmä liikkua kaukauisella - ja pahamaineisella (?) - kuuskytluvulla. Liikunnan ja elokuvan sali tuo Kitisenrannan koulun juhlasali on minulle.

Kitisenrantaa ei saa kylmettää, koulurakennuksen pitää seistä jykevänä tulevinakin vuosikymmeninä. Kävelkääpä kesäisenä aamuna Kitisen rantaa ja ihailkaa, se on vietävän komea. Jos ja kun se vielä restauroidaan niin kyllä kelpaa sanoa olevansa Sodankylän kansakoulun kasvatti.

Katselin juuri Francis Ford Coppolaa, joka totesi että muuttakaa maailma taiteen voimalla.

P.s. Ihan kiva, että Pekka Heikkinen laittoi asian vireille, mutta homma ois hoitunu ilman tuota vaalimainostamistakin, kunnanvaltuutettu ois riittäny.